Fagfellevurdert Den progressive pedagogikkens begrensninger i en progressiv nyliberal tid: fra elevsentrert til praxis-orientert bærekraftundervisning Står en stadig økende elevsentrering av bærekraftundervisningen i fare for å utdanne medborgere med ferdigheter til å handle, men uten tilstrekkelig kunnskap til å skape endring? Publisert: 14.04.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9, 2023
Artikkel – Vi blir bedre forberedt på lærerjobben Natali og Anwar er glade for at USN har tatt i bruk nye læringsmetoder på lærerutdanningene, der målet er å dempe «praksissjokket». Publisert: 31.03.2023 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert Brudd og sosial ekskludering i ulike barnefellesskap Barns uttrykk for hvem som er innenfor og utenfor i et barnefellesskap kan uttrykkes tydelig og direkte verbalt og/eller gjennom fysisk handling, men de kan også uttrykkes mer indirekte og fortolkende. Publisert: 30.03.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Fagartikkel Læring i barnehagen – er det så nytt? Når vi diskuterer leik og læring i barnehagen, er ikkje diskusjonen så ny som vi trur. Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Første steg 4/2022
Fagfellevurdert Hjemmeskole på barnetrinnet under covid-19-pandemien. Norske elevers og læreres beskrivelser av et endret praksisfellesskap 12. mars 2020 ble alle norske skoler stengt på grunn av covid-19-viruset. Denne nye kontekstualiseringen av skolen ga endrede vilkår for kommunikasjon mellom lærere og elever og elevene imellom, og undervisning, samtaler og samarbeid måtte ta andre former enn til vanlig. Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 2/2022
Fagartikkel Desentralisert kompetanseutvikling i yrkesfagene – gode grep, men dårlig timing? Fagfornyelsen, regionreformen og koronapandemien har på hver sin måte påvirket oppstarten av ny tilskuddsordning for kompetanseutvikling i fag- og yrkesopplæringen, viser forskerne Anna Hagen Tønder og Silje Andresen i denne fagartikkelen. Publisert: 27.03.2023 Hentet fra Yrke 4/2022
Fagfellevurdert Friluftslivslærarar sin profesjonskunnskap i lys av omgrepa pedagogisk risiko og pedagogisk virtuositet Denne studien viser det menneskelege aspektet i lærargjerninga i møte med elevar i naturen. Leiarskapet er nakent, friluftslivslæraren står meir åleine i avgjerdene sine, rommet for å feile og meistre blir tydeleg. Publisert: 24.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 8/2022
Artikkel Hvordan få til kollektiv profesjonell læring blant lærere? En ny studie viser at det er en vei å gå for skoler når det gjelder å tilrettelegge for kollektive profesjonelle læringsprosesser blant lærere. Publisert: 23.03.2023 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Leseleksens plass i norskfagets begynneropplæring I begynneropplæringen er det stort fokus på at elevene skal lære å lese, og leselekser som har til hensikt å utvikle elevens lesekompetanse står derfor i en særstilling. Publisert: 23.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 1/2022
Artikkel Lesing og konsentrasjon: - Vi kan ikke stole på viljestyrken i møte med algoritmene Studenter ved Universitetet i Oslo allierer seg mot skjermene for å finne tilbake til konsentrasjonen, og lese bedre. Publisert: 22.03.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Gutters tidsbruk på dataspill og skolearbeid Spørreundersøkelser viser at gutter bruker mindre tid på skolearbeid og mer tid på dataspill enn jenter. Tidsbruk på skolearbeid og dataspill blir likevel i liten grad undersøkt og drøftet i sammenheng i forskningslitteraturen. Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 3) 2/2022
Fagfellevurdert Arbeidsmodell for systemretting av sakkyndighetsarbeidet i pedagogisk-psykologisk tjeneste – en første utprøving Forskning på PP-tjenestens sakkyndige vurderinger tyder på en individrettet sakkyndighetspraksis. Her legges vekten på å kategorisere elevens vansker i diagnoser, som igjen legges til grunn for en forståelse og vurdering av elevens behov. Publisert: 17.03.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2022