Fagartikkel Hvordan ChatGPT kan bidra i lærerutdanningens matematikkundervisning ChatGPT er ikke laget for å løse regneoppgaver. Likevel kan programmet bidra positivt i matematikkundervisningen. Noen lærerstudenter fikk prøve ut programmet ved planlegging av undervisning i algebra. Publisert: 10.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel Bruk av generativ kunstig intelligens i grunnskolen − hvordan utforme undervisningsopplegg Forsøk i Asker kommune viser at undervisningsopplegg som tar i bruk samtaleroboter tilpasset grunnskoleelever, er krevende for de fleste elevene, både når det gjelder innhold og dialog. De aller fleste elevene vil derfor ha behov for lærerens eksplisitte modellering og tett oppfølging når det gjelder bruken av slike verktøy. Publisert: 08.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel «Jeg kunne like gjerne vært en assistent» Det sier nyutdannede barnehagelærere. De er redde for å ta ledelsen, vise sin kunnskap og si ifra til erfarne medarbeidere i frykt for dårlig samarbeid, viser studie. Publisert: 07.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Kronikk Bør spesialpedagogikk være et eget fagfelt som erstatter allmennpedagogikk? En ny forståelse med kritisk flerpedagogikk bygget av og for mangfoldet. Bidrar fagdisiplinen spesialpedagogikk til å opprettholde ekskludering av funksjonshemmede mennesker i samfunnet? Publisert: 27.09.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Artikkel Tenåringer i det digitale klasserommet: Sitter ikke mye foran skjerm Mens kulturkjendiser og statsråder kjemper mot unges skjermbruk i og utenfor skolen, driver skoleforskere ved Universitetet i Oslo sitt nitide arbeid med å finne ut hvor godt rustet tenåringene våre er til å manøvrere det digitale – og hvordan vi kan hjelpe dem til å bli bedre. Publisert: 20.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Tusenvis av barnehagebarn får språkstøtte etter forskningsprosjekt Selv om forskningsprosjektet Språksterk nærmer seg slutten, er det bare starten for barnehagene i Groruddalen. Takket være offentlige og private midler, kan Språksterk-modellen nå videreføres og tilbys til nye barnehager. Publisert: 19.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Ulike grep beskytter gutter og jenter mot selvmord En ny studie viser tydelige kjønnsforskjeller: Nær familie er viktig for jenter med selvmordstanker. For gutter gir aktiviteter som sport, fritidsaktiviteter eller andre hobbyer spesielt god beskyttelse. Publisert: 17.09.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert Barns stemme og deltaking i spesialpedagogisk forsking – ein studie av doktoravhandlingar ved Institutt for spesialpedagogikk i perioden 2010–2020 I kva grad og på kva måte får barn delta i forsking som omhandlar dei sjølve og deira kvardag? Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Artikkel Mange skuleborn likar ikkje å møta andre sine meiningar Ny bok om kritisk tenking i klasserommet hjelper læraren til å gjera elevane opnare og læra dei å argumentera for sitt syn. Publisert: 11.09.2024 Hentet fra Titan.uio.no
Fagartikkel Om verdien av å arbeide langsomt i endringenes tid – et alternativ til «bevisstløs digitalisering» Læreren er en aktør, ikke en brikke i utviklingen av skolen. Derfor bør vi som er foreldre, politikere og andre med sterke meninger om skolen, stole på at læreren har en god forståelse av når de digitale løsningene og verktøyene skal brukes − og når de ikke skal det. Publisert: 11.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagartikkel Noen elever lykkes til tross for mye motgang – lærerens bidrag er avgjørende Forskning viser at én av ni 15-åringer med utfordrende hjemmebakgrunn, mot alle odds, gjør det bra på skolen. Dette er et internasjonalt fenomen og kalles akademisk resiliens. Publisert: 10.09.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Fagfellevurdert Erfaringer med «Trygg før 3» – profesjonsutvikling på småbarnsavdelinger (vuggestuer) – en kvalitativ studie Flere studier har i de senere årene vist at barnehagekvaliteten er middels. Dette har bidratt til økt interesse for å finne frem til god profesjonsutvikling som kan forbedre barnehagekvaliteten. Publisert: 09.09.2024 Hentet fra Paideia Nr. 26/2023