Fagfellevurdert Rekkefølgeeffekter i spørreundersøkelser blant ungdom - Resultater fra et split-ballot-eksperiment Har rekkefølgen på svaralternativene i spørreskjemaer betydning for omfanget av psykiske helseplager som måles? Varierer eventuelle rekkefølgeeffekter mellom respondenter med ulike kjennetegn, som kjønn, alder, skolekarakterer og hvor lang tid de bruker på undersøkelsen? Publisert: 23.01.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 3) 1/2019
Artikkel Betyr organiseringen av barnehagen noe for barna? Forskere har satt søkelys på hverdagslivet i tradisjonelle barnehager og i basebarnehager. De finner at de yngste barnas tilværelse kan være ganske forskjellig i de ulike barnehagene. Publisert: 22.01.2019 Hentet fra Vetuva 2019
Fagfellevurdert Gatebarnet som offer og helt - En kritisk gjennomgang av den metodologiske utviklingen i den tverrfaglige barne- og barndomsforskningen Siden etableringen av den tverrfaglige barne- og barndomsforskningen (Childhood Studies) på 1990-tallet anerkjenner stadig flere samfunnsvitenskapelige forskere barn som kompetente aktører, som selv vet best om sin egen hverdag, opplevelser og handlinger. Dette har ført til en enorm økning i forskningsprosjekter som i ulik grad og på ulike måter inkluderer og involverer barn. Publisert: 16.01.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 3) 1/2019
Omtale Barn og unges deltakelse i forskning: Muligheter og utfordringer Forskning på barn og unge innebærer spesifikke utfordringer og muligheter. Noen av dem illustreres tydelig i den følgende feltfortellingen, fra et prosjekt der en av oss deltok i forskerteamet. Publisert: 16.01.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 3) 1/2019
Fagfellevurdert Kall eller lønnskamp? En casestudie av Utdanningsforbundets holdning til lukning av læreryrket Er profesjoner drevet av egeninteresse eller hensynet til samfunnet og klienters beste? Ofte anses profesjoner som institusjoner med ett mål for øye - å tjene medlemmenes økonomiske interesser. I denne artikkelen drøftes dette perspektiver ved hjelp av analyser av Utdanningsforbundets begrunnelser og motiv i tre saker som angår begrensinger i adgang til utøvelse av læreryrket. Publisert: 16.01.2019 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 60) 1/2019
Artikkel – Vi trenger mer kunnskap om de små barnehagebarna Norske barnehager har et varmt og omsorgsfullt personale, men vi trenger bedre samspill mellom de ansatte og barna – særlig de yngste. Publisert: 15.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Studenter skal lære mer om vold og overgrep mot barn FÅR STATLIG STØTTE: Et nytt undervisningsopplegg skal gi studenter trening i å gjenkjenne og håndtere vold og overgrep mot barn og unge. Studentene skal få mer trening i å gjenkjenne og håndtere vold og overgrep mot barn i et nytt undervisningsopplegg ved Universitetet i Sørøst-Norge. Publisert: 08.01.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Kronikk Kortslutning om forskning DEBATT: Ideen om at det ikke finnes begrensninger ved naturvitenskapelige metoder og at alt kan beskrives med disse hvis vi bare gir forskerne tid, er tro og håp forkledd som vitenskap. Publisert: 07.01.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel Det fordomsfulle språket Professor Anne Birgitta Nilsen forsker på hatprat og mener vi trenger ukvemsord, men også en språklig bevisstgjøring. Publisert: 02.01.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk «Kroppslig erfaring» er også vitenskapens anliggende DEBATT: Det at vi har subjektive erfaringer som ikke kommer frem i studier av fysisk aktivitet er ikke et argument for det eksisterer noe umålbart, eller et argument for svakheter ved den vitenskapelige metoden. Publisert: 20.12.2018 Hentet fra forskning.no
Artikkel Lærere på ungdomsskolen lærer mye av hverandre Forskning: Samarbeid mellom lærere er vel så viktig som egen innsats for at ungdomsskolelærere skal bli enda bedre pedagoger. Publisert: 19.12.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert «Å lære et håndverk»: Pedagogikklæreres perspektiver på observasjon i barnehagelærerutdanningen Observasjon skal inngå i barnehagelæreres utdanning slik at kommende barnehagelærere har kunnskaper om og ferdigheter i observasjon som del av sin profesjonskompetanse. Hvilke kunnskaper og ferdigheter vektlegges i pedagogikklæreres perspektiver på observasjon i barnehagelærerutdanningen? Publisert: 18.12.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 4/2018