Artikkel Hvem bestemmer på nett? Hvilke ferdigheter er det viktig at vi utvikler og lærer barn og unge i barnehage og skole, slik at de kan manøvrere trygt og lovlig i en digital kontekst og i samfunnet for øvrig? Publisert: 11.05.2017 Hentet fra Senter for IKT i utdanningen
Omtale Økning i utdanningsforskning Omfanget av utdanningsforskningen i Norge fortsetter å øke. Totalt ble det brukt 1,38 mrd. kr på utdanningsforskning i 2015. Publisert: 11.05.2017 Hentet fra NIFU
Fagartikkel Retrospeksjon som vitenskapelig forskningsmetode Hva innebærer et retrospektivt forskerblikk og hvilke verdier bringer denne metoden inn i samfunssforskningen? Publisert: 10.05.2017 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel Hva er mobbing og trakassering? Og hvordan påvirker mobbing, også den digitale, elevenes livskvalitet og skolefaglige prestasjoner? Det har Gunstein Egeberg levert sin doktoravhandling om. Publisert: 30.03.2017 Hentet fra Senter for IKT i utdanningen
Omtale Kulturarv, tradisjoner og verdier Førstelektor Halldis Breidlid skriver om hvordan kulturarv og verdier forstås og framstilles i skolens sentrale styringsdokumenter. Publisert: 28.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Digital kompetanse i høyere utdanning Digital kompetanse betyr stadig mer for både undervisning, forskning og yrkesliv. Men hva innebærer egentlig dette for høyere utdanning i «algoritmens tidsalder»? Publisert: 24.03.2017 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Fagfellevurdert Utdanningsledelse og digitale læringsformer i høyere utdanning Det må rettes et sterkere fokus mot hva som konstituerer undervisningskvalitet i høyere utdanning. Lærerne har et særlig ansvar for å sikre denne, men dette er et «lagspill» hvor studentene må ta et større ansvar enn i dag for at man skal lykkes med dette. Publisert: 10.03.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 1/2017
Omtale Forskere utvikler målemetode for ungdommers tilpasningsevne Daglig utsettes vi for situasjoner der vi må tilpasse oss. Vi lærer av våre erfaringer, men hvor godt? Publisert: 05.03.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Barn og nye medier Nye medier er langt fra så farlige for barn som vi ofte tror, viser Elisabeth Staksruds forskning. Hun har bidratt til å endre EUs policy på området, og med det hverdagspraksisen i millioner av europeiske hjem. Publisert: 02.03.2017 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Går vitskapleg kunnskap på bekostning av praktisk kunnskap? – Arbeidet med å vitskapleggjere innhaldet i grunnskulelærarutdanning og sjukepleiarutdanning går på bekostning av den praktiske, eigenarta, profesjonsrelatert kunnskapen som viser seg i praksis, sier den ferske doktoranden Knut Ove Æsøy. Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Å sette inn ekstra lærere alene er ikke nok for elevenes læring Det blir stadig tydeligere at å utelukkende gi midler til ekstra lærere i grunnskolen, ikke nødvendigvis har effekt på elevenes læring. Norske skoler har behov for konkret kunnskap om hvordan de skal utnytte ekstra lærerressurser til elevenes beste. Målet med Two Teachers er å gi et bidrag på dette området til fremtidens skole. Publisert: 24.02.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Hvordan kan partnerskap mellom skoler og universitet bidra til utvikling i skolen? Det er i skjæringspunktet mellom skolepraksisen og den vitenskapelige praksisen at det kan skapes utvikling som begge parter kan dra nytte av – dersom de respekter hverandres virkeligheter. Publisert: 23.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret