Artikkel Lærere ønsker mer kunnskap om psykisk helse Lærere er opptatt av å tydeliggjøre sin rolle i forhold til tema psykisk helse blant skoleelever. I en ny avhandling kommer det frem at lærere ønsker mer skolering om temaet. – Her oppleves det et gap mellom ansvar og kompetanse, sier forskeren. Publisert: 24.08.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Kjærlighet i barnehagen Stipendiat Teresa Aslanian mener alt som foregår i barnehagen har å gjøre med kjærlighet, men det snakkes ikke om den. Publisert: 18.08.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – Mange vegrer seg for å bli skoleledere - Mange vegrer seg for å bli skoleledere fordi oppgavene er for mange og uklare, arbeidspresset er stort, og opplæringen er utilstrekkelig, sier førsteamanuensis Marit Aas ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Publisert: 11.08.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Gutter bygger byer, jenter bygger hjem Barnekulturen på nett påvirker jenter og gutter til å velge forskjellig. Publisert: 15.07.2016 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Omtale Etterlengtet forskning på effekten av flere lærere i klasserommet Hva har det å ha flere lærere i klasserommet å si for elevenes utvikling i lesing og skriving? Spørsmålet vekker engasjement, men kunnskapen mangler. Nå skal 6000 norske førsteklassinger være med på å finne svaret, i forskningsprosjektet Two Teachers. Publisert: 12.07.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Fra fortellinger om klasserommet til forskende fellesskap Samarbeidet med universitetsskolene om metoden Lesson Study viser at lærere ønsker muligheter til å bruke forskning aktivt som en del av sin praksis velkommen. Denne kompetansen bruker de i møte med lærerstudentene. Publisert: 04.07.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Fagfellevurdert Upper Secondary School Teachers’ Digital Competence: Analysed by Demographic, Personal and Professional Characteristics I denne artikkelen presenterer Krumsvik, Jones, Øfstegaard og Eikeland en undersøkelse av den digitale kompetansen hos cirka 2500 lærere i videregående skole. Publisert: 01.07.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy 03/2016
Omtale Farlige spill – effektiv undervisning Forbindelsen mellom dataspill og underholdning gjør at spillbasert læring i skolen blir sett på som mer kontroversiell enn mange andre læringsmetoder. – Mediene har mye av skylden for dette, sier spillforsker. Publisert: 28.06.2016 Hentet fra Nord Universitet
Fagfellevurdert Engasjement i undervisningen Engasjement fremstår ikke bare som noe en kan bringe med seg til undervisningen, men også som noe en kan utvikle gjennom undervisningen. Bør kurs i universitetspedagogikk endres med tanke på hvordan disse kan stimulere til utvikling av personlige og autentiske former for engasjement i undervisningen? Publisert: 27.06.2016 Hentet fra Uniped (Vol. 39) 2/2016
Kronikk Barnehagelærerutdanningens digitale tilstand – eller stillstand? Utdannes barnehagelærere med den nødvendige digitale profesjonskompetanse for å jobbe i dagens og framtidens barnehage? Mitt svar er nei. Publisert: 17.06.2016 Hentet fra Første steg 2/2016
Artikkel Håndskrift eller skriving på tastatur? Håndskrift er et grunnleggende kommunikasjonsmiddel i samfunnet vårt. Det er viktig å jobbe systematisk med å utvikle elevenes håndskrift. Publisert: 16.06.2016 Hentet fra Skrivesenteret
Artikkel Småbarna inntar YouTube Stadig flere småbarn ser barne-tv-serier og klipp på YouTube eller nettbrett. Det endrer barnekulturen og mange foreldrene sliter med å henge med, viser ny studie. Publisert: 08.06.2016 Hentet fra Første steg 2/2016