Podcast Lærerrommet: Hva er en god kontaktlærer? Hvordan beskriver forskning kontaktlæreren? Hva kan gjøres for at rollen ikke blir grenseløs? Publisert: 05.10.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Selektiv mutisme hos barn og unge - hvordan arter det seg i barnehage og skole og hva er god hjelp? Denne artikkelen handler om hvordan selektiv mutisme kommer til uttrykk hos barn og unge i barnehage og skole, og hvordan de kan få best hjelp. Publisert: 03.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Podcast Lærerrommet: Barn og elever fra krig, hva er best i skole og barnehage? Hva er den beste inkluderende praksisen for barn og elever som har flyktet fra krig, og hvilken kunnskap og erfaring har vi? Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Hjemmeundervisning under koronapandemien – et elevperspektiv Hvordan erfarte elever på mellomtrinnet koronanedstengingen, og hvordan erfarte de å gjøre skolearbeidet hjemmefra? Publisert: 21.09.2022 Hentet fra Paideia Vol 22. 2/2021
Artikkel Foreldre er lite fornøyde med skolens oppfølging i mobbesaker Innvandrerforeldre var likevel mer fornøyde enn etnisk norske foreldre, ifølge en studie. – Kanskje forventer de mindre av skolen når det gjelder det psykososiale miljøet, sier forsker. Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Lekser – hva bør skolen tenke på? Det er ingen krav om at skolen skal gi elevene lekser. Når skolen gir lekser, skal innholdet bidra til elevenes læring og knyttes til det de lærer på skolen. Publisert: 20.09.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel Unge med diabetes: «Jeg vil ikke være annerledes» Forskere har intervjuet ungdommer som nylig har fått diabetes type 1. En ny studie forteller om erfaringene deres og hvordan de lærer seg å leve med sykdommen. Publisert: 15.09.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hvorfor går lærevansker og ADHD i arv? Nytt prosjekt kobler genetiske data til hjemmemiljø og elevenes læring, for å bedre forstå dette Monica Melby-Lervåg er prosjektleder på det nye forskningsprosjektet «GenEd» som nylig fikk tilslag på 12 millioner i konkurransen om midler hos Forskningsrådet. Publisert: 14.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel En flyktningkompetent skole Norge mottar i disse dager mange barn som flykter fra krigen i Ukraina. Selv om dette er barn fra et utviklet europeisk land som ikke er så ulikt vårt eget, så vil det være forskjeller i kultur og forventninger som skolen må ta høyde for. Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel Første skolestart uten korona: - Viktigere enn noen gang å bygge gode klassemiljøer I år er det ekstra viktig å jobbe med fellesskap og gode klassemiljøer, mener forskerne Selma Therese Lyng og Frode Restad. De har flere råd til hvilke grep skolene kan ta. Publisert: 30.08.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk På samme lag for barn som strever med å gå på skolen Det er svært krevende å ha et barn som strever med å gå på skolen. Det er også fortvilende for barnet. For å hjelpe kreves et godt samarbeid mellom alle involverte aktører og at alle spiller på samme lag. Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Forskningsnotat Fleirkulturelle barnehagar – korleis skape eit positivt læringsmiljø? Spørsmålet om korleis ein kan jobba for å få til eit positivt læringsmiljø i barnehagar, på tvers av ulike språk og etnisitetar, er sentralt òg i Norge i dag. Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning