Fagartikkel Undervisningsressurser for nyankomne elever Et internasjonalt prosjekt med bidrag fra skoler, museer og lærerutdannere har utviklet en verktøykasse for undervisning av nyankomne barneskoleelever. Her introduseres noen eksempler fra innholdet. Publisert: 20.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Podcast Spesialpedagogisk spørretime #2 Forskerne i SpedAims fortsetter å besvare spørsmål fra lytterne våre. Denne gangen handler det blant annet om ADHD, utviklingsmessige språkforstyrrelser og evnerike barn. Publisert: 04.10.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagfellevurdert Posisjonering som en «løvemamma»: Å være mor til barn med vedtak om spesialundervisning i overganger mellom utdanningsinstitusjoner Hvordan forstår mødre til barn med vedtak om spesialundervisning seg selv i overgangene fra barnehage til videregående skole? Publisert: 30.05.2023 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2022
Fagfellevurdert «Vi må gjøre som nordmenn, gå på tur og sånn, integrere oss»: Flyktningforeldres erfaringer med barnehagen Hvordan opplever flyktningforeldre samarbeidet og møtet med barnehagen? Hvilke forhold i foreldresamarbeidet bidrar til tilhørighet og anerkjennelse? Funn viser at flyktningforeldrene opplever spenninger mellom gode erfaringer og usikkerhet i møte med barnehagen. Manglende forståelse av kulturelle koder og språkbarrierer ser ut til å komplisere foreldresamarbeidet med barnehagen. Publisert: 28.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning Vol. 19, No. 3, 2022
Fagfellevurdert Å høre til der du bor: om foreldres opplevelser av tilhørighet gjennom barnehagen Barnehagens potensial som en møteplass for barn og for foreldre er nevnt i flere sammenhenger, men hvorvidt foreldre faktisk erfarer barnehagen som et sted hvor tilhørighet dannes, er lite belyst. Publisert: 13.04.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Podcast Lærerrommet: Hva er feil med PP-tjenesten? PP-tjenesten har for lite ressurser og for lite bemanning. Får barn og elever som strever med læring hjelpen de trenger rundt i kommunene når den lovpålagte tjenesten er så presset? Publisert: 20.02.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast Lærerrommet: Skolevegring, hvorfor økning? Stadig flere elever får ikke til å komme seg på skolen og skolevegring betegnes som et økende problem. Hvorfor er det slik? Publisert: 13.02.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Dataspel: – Gutane blir følgde med argusauge To av tre norske gutar spelar dataspel dagleg. Men er det mor eller far som bekymrar seg mest? Svaret vil kanskje overraske. Publisert: 08.02.2023 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Tillitsarbeidet mellom foreldrene og barnehagen Foreldre og personale i barnehagen er helt avhengige av hverandres tillit. Begge parter arbeider derfor aktivt for å få til dette. Men det er ikke alltid det fungerer, ser en dansk barnehageforsker. Publisert: 07.02.2023 Hentet fra Vetuva
Artikkel Nesten alle lærte å lese med ny metode Mange strever med å lese. Men en ny metode gir håp. Det handler om å gi barna de rette utfordringene. Publisert: 01.02.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Kommunikasjon mellom barnehage og foreldre Gjennom kommunikasjon skal barnehagen bli tilgjengelig for foreldrene. Publisert: 31.01.2023 Hentet fra Vetuva
Artikkel Hvordan kan vi oppdage utsatte barn og unge tidligere? Tilsyn med kommunale tjenester viser at barn og unge i vanskelige livssituasjoner ikke fikk hjelp og støtte tidlig nok. Det synliggjør behovet for et bedre system for oppfølging og samarbeid mellom tjenester i kommunen, mener forsker ved Universitetet i Stavanger. Publisert: 25.01.2023 Hentet fra Det helsevitenskapelige fakultet - Universitetet i Stavanger