Kronikk Målstyring i skolen: La lærerne være ekspertene i klasserommet KRONIKK: Markedsstyring i Osloskolen fører til at lærere ved såkalte B-skoler har mindre pedagogisk frihet enn lærere ved såkalte A-skoler. Publisert: 29.04.2022 Hentet fra forskning.no
Podcast Podkast: ─ Bruk av video kan gi oss bedre lærere Utdanningen til fremtidige generasjoner står på spill når vi skal utdanne nye lærere. Lærerutdanningen må være relevant for det som skjer i skolen. Kan en videoapp være en del av løsningen? Publisert: 27.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Elevsentrering i klasserommet med responsteknologi Å nå frem til elevene og å gi dem en stemme i klasserommet kan være utfordrende. Ny forskning fra norsk skole viser hvordan digitale ressurser som responsteknologi kan gjøre det enklere for elevene å delta og styre sine egne læringsprosesser. Publisert: 26.04.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Artikkel – Nakenbilder er nåtidens kjærlighetsbrev Hvorfor deler ungdom nakenbilder på sosiale medier? Ny studie gir innblikk i det kommersielle og sosiale presset ungdommene står i. Publisert: 22.04.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Digital undervisning i høyere utdanning Hvordan kan foreleser bidra til økt deltakelse i digital undervisning? Denne studien benytter studenterfaringer, tidligere studier og foreleseres egne erfaringer til å diskutere hva som kan fremme aktivitet og motvirke passivitet i digital undervisning. Publisert: 22.04.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Fagfellevurdert Triangulert analysemodell – en modell for systematisk kvalitetsutviklingsarbeid i skoler Aksjonsforskningsmodellen triangulert analysemodell bidrar med å strukturere lærende samtaler i faser i små og store profesjonsfellesskap. Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Fagartikkel Programmering i praksis Gjennom praktiske øvelser i programmering vil elevene kunne erfare skaperglede og utforskertrang – samtidig som læreplanens mål om tverrfaglighet kan bli en realitet. Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2021
Podcast Podkast: Er læreboka død? Forskning viser at norske lærebøker er konservative. De endrer seg i liten grad, selv når det kommer nye læreplaner. Har den norske læreboka utspilt sin rolle? Publisert: 21.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Fagfellevurdert Peer Feedback with Video Annotation to Promote Student Teachers’ Reflections Peer feedback är ett centralt element av bedömning för lärande, och användning av video och videoannotering har potential att främja lärarstudenters kritiska reflektioner kring deras undervisning. Publisert: 20.04.2022 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 3/2021
Forskningsnotat Fleirkulturelle barnehagar – korleis skape eit positivt læringsmiljø? Spørsmålet om korleis ein kan jobba for å få til eit positivt læringsmiljø i barnehagar, på tvers av ulike språk og etnisitetar, er sentralt òg i Norge i dag. Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert Praksisopplæringens oppfattende og erfarte formål sett fra ulike aktørperspektiv Praksis er en sentral del av lærerutdanningen, høyt verdsatt av lærerstudenter og beskrevet som den mest innflytelsesrike og nyttige delen av utdanningen . Forskning har imidlertid vist at læringsutbyttet ofte blir tatt for gitt og i liten grad utfordret. Publisert: 19.04.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 3/2021
Blogg Hva skal til for at internett blir trygt og tilrettelagt for barn? For den neste generasjonen av internettbrukere er det viktig at vi alle er mer bevisste på valgene vi tar. Publisert: 07.04.2022 Hentet fra forskning.no