Omtale Dykkar inn i implementeringa av undervisningsopplegget ROBUST I si doktorgrad undersøkjer Jeanette Halvorsen om undervisningsopplegget ROBUST har vorte implementert som planlagt. – Dette er med på å danne eit bilete av om elevane får det betre med seg sjølv på skulen som følgje av dette opplegget, seier ho. Publisert: 13.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast Episode 9: Den autoritative voksenrollen Hva vil det si å være en autoritativ voksen? Og hvorfor bør alle voksne strekke seg mot å bli mer autoritative i møte med barn? Publisert: 22.02.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Forskningskafe Forskningskafe: Lærernes verktøykasse i møte med mobbing Forskning viser at arbeidet lærere gjør i klasserommet er svært viktig i forebyggingen av mobbing og utenforskap, men for andre år på rad øker mobbetallene. Har lærere de verktøyene som de trenger for å møte utfordringene skolen står i, i dag? Publisert: 16.02.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Omtale Læreren og ChatGPT Dataprogrammer som kan dikte, skape tekster og designe nye legemidler har på rekordtid blitt tilgjengelige for alle. Men hvordan skal lærere forholde seg til at kunstig intelligens brukes i klasserommet? Ny bok gir råd. Publisert: 02.02.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Nysgjerrighet – en mangelvare i ungdomsskolen Læreplanens kompetansemål og skolens vurderingsformer har befestet en undervisningskultur som gir lite rom for nysgjerrighet og undring. Dermed forsvinner også elevenes læringsglede. Publisert: 19.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Fagartikkel Undervisning om livsmestring – lærerne har tatt oppgaven på alvor Observasjoner fra klasserom viser at livsmestring er noe som inkluderes i alle fag og i nesten alle klasserom. Lærerne inkluderer livsmestring der de mener det er relevant i faget, og ser dette som noe annet enn livsmestring i tverrfaglige undervisningsopplegg. Publisert: 15.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Svensk — Fagfellevurdert Inkludering– ett verktyg för skolan? Dekonstruktion och (re)konstruktion av inkluderingsbegreppet med utgångspunkt i rektorers, speciallärares och specialpedagogers erfarenheter Definisjoner på inkludering synes å variere avhengig av sammenhengen det blir diskutert. Dette kan ses både som begrepets styrke og svakhet. Publisert: 12.01.2024 Hentet fra Paideia Nr. 24/2022
Artikkel Suksess med å utvikle strukturer som støtter elevenes læring Hva skal til for å lykkes med etter- og videreutdanning? En ny studie gir innsikt i resultatene av samarbeid over tid mellom forskere og lærere. Publisert: 18.12.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Nei, det er ikkje sunt å kjede seg på skolen Debatt: Så ofte vi kan bør elevar få lov å vere aktive i læringa si og sjølv få vere med å bestemme korleis dei skal lære. Publisert: 13.12.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel Fagledelse er lærerens kjerneoppgave Økt oppmerksomhet rundt didaktisk planlegging og fagledelse kan være en svært fruktbar måte å styrke relasjoner i klasserommet på. Publisert: 06.12.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Podcast Podkast: Spesialpedagogisk spørretime #1 Den første av to litt annerledes og interaktive episoder. Vi har mottatt en rekke spørsmål fra lytterne våre, og flinke forskere i SpedAims svarer på dem. Publisert: 21.09.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagartikkel Profesjonsutøvelse i et komplekst juridisk landskap – hvordan tekster kan bidra i forvaltninga Større krav til dokumentasjon og rettsliggjøring av skolen gjør at lærere må utvikle sine kunnskaper om regelverket. Det innebærer også at den tekstlige formidlinga må være så klar at den lett kan forstås. Publisert: 19.06.2023 Hentet fra Bedre skole 3/2022