Fagfellevurdert Mellom entré og sorti – dramaturgisk didaktikk i klasserommet Å tenke som en dramaturg kan bidra til å bevisstgjøre og profesjonalisere det didaktiske arbeidet i klasserommet. Vi undersøker hva dramaturgisk didaktikk kan innebære, og ser nærmere på hvordan dramaturgiske begreper og verktøy kan stimulere og utvikle lærerens iscenesettelse av undervisning. Publisert: 10.09.2021 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 5) 2/2021
Fagartikkel Elever med synshemming – på nett med de andre Lærebøkene og undervisningen i dagens skole er i stor grad tilpasset seende elever, med en utstrakt bruk av bilder og andre visuelle effekter. Elever med synshemming må bruke andre sanser for å tilegne seg lærestoffet – slik som hørsel og taktil sans. Forfatteren av denne artikkelen viser hvordan lydillustrasjoner kan være et godt alternativ til bildebruk for denne gruppen elever. Publisert: 06.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020
Fagartikkel Musikk og mobilitet Mobilitet betyr bevegelse. Når vi bruker ordet i forbindelse med personer som har nedsatt syn, mener vi evnen til å orientere seg og ta seg frem fra et sted til et annet. Denne artikkelen drøfter hvorvidt musikkutøvelse kan ha god innvirkning på mobilitetsferdigheter hos barn og unge med synshemming. Publisert: 16.06.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2019
Blogg Hvorfor mattelæreren er viktig for framtida Matematikk-lærere har kanskje aldri løst noen store miljøutfordringer, kreftgåter eller energikriser. Men de utdanner de som skal gjøre det. Publisert: 25.05.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Samtavla | Talkwall Et sted å dele samtaler - læreren stiller spørsmål som elevene kan svare på ved å skrive meldinger som kan ordnes og vises på tavla. Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Lærerrommet: Hva er et godt gruppearbeid? Gruppearbeid eller samarbeidslæring, er det bra for alle elever? Hva betyr gruppesammensetningen? Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Maya kom i gode spor Ytterst på Senja, i Gryllefjord, bor en liten syrisk familie som nå kan smile og være trygge. Men slik har det ikke alltid vært. Med ei lita jente med synsvansker og sammensatte utfordringer ble starten for Maya (8) og familien alt annet enn enkel. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Statped
Artikkel Engasjerte elever lærer mer og er mer fornøyde med livet sitt Motiverte elever lærer mer, men noen kjeder seg sånn på skolen at de risikerer å droppe ut. Hva er egentlig engasjerende undervisning og hvordan få det til? Publisert: 23.03.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Undervisning i teknologirike klasserom krever mer av læreren Teknologi og digitale læringsressurser gir stadig nye muligheter for læring. Men hvordan lede et klasserom fullt av teknologi? Publisert: 16.03.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Når øynene virker, men hjernen ikke forstår Det var foreldrene som først la merke til at det var noe galt med synet til Emil. Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Artikkel Et samkjørt lag når vanskene blir komplekse Anine (9) er blind, har autismespekterforstyrrelse og kognitive og store helsemessige utfordringer. Men Anine er mer enn komplekse vansker. Hun har også noen unike ressurser. Publisert: 23.02.2021 Hentet fra Statped
Fagartikkel Anerkjennelse i skolen – det er altfor mange elever som strever Anerkjennelse er menneskets mest grunnleggende psykologiske behov. Det å bli anerkjent i skolen er derfor avgjørende for barns faglige og sosiale læring. Publisert: 10.02.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020