Podcast Lærerrommet: Hva er et godt gruppearbeid? Gruppearbeid eller samarbeidslæring, er det bra for alle elever? Hva betyr gruppesammensetningen? Publisert: 20.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Maya kom i gode spor Ytterst på Senja, i Gryllefjord, bor en liten syrisk familie som nå kan smile og være trygge. Men slik har det ikke alltid vært. Med ei lita jente med synsvansker og sammensatte utfordringer ble starten for Maya (8) og familien alt annet enn enkel. Publisert: 25.03.2021 Hentet fra Statped
Artikkel Engasjerte elever lærer mer og er mer fornøyde med livet sitt Motiverte elever lærer mer, men noen kjeder seg sånn på skolen at de risikerer å droppe ut. Hva er egentlig engasjerende undervisning og hvordan få det til? Publisert: 23.03.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Undervisning i teknologirike klasserom krever mer av læreren Teknologi og digitale læringsressurser gir stadig nye muligheter for læring. Men hvordan lede et klasserom fullt av teknologi? Publisert: 16.03.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Når øynene virker, men hjernen ikke forstår Det var foreldrene som først la merke til at det var noe galt med synet til Emil. Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Artikkel Et samkjørt lag når vanskene blir komplekse Anine (9) er blind, har autismespekterforstyrrelse og kognitive og store helsemessige utfordringer. Men Anine er mer enn komplekse vansker. Hun har også noen unike ressurser. Publisert: 23.02.2021 Hentet fra Statped
Fagartikkel Anerkjennelse i skolen – det er altfor mange elever som strever Anerkjennelse er menneskets mest grunnleggende psykologiske behov. Det å bli anerkjent i skolen er derfor avgjørende for barns faglige og sosiale læring. Publisert: 10.02.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Artikkel Tema: Covid-19 i skole og barnehage Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen". Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Slik kan læreren hjelpe de stille elevene til å mestre skolen Det kreves ekstra oppmerksomhet og innsats fra lærere for at de stille elevene skal mestre skolehverdagen faglig og sosialt. Ny forskning utdyper og belyser gunstige strategier som lærere kan benytte for å støtte elever som viser stille, innadvendt atferd. Publisert: 05.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Betydning av skolerelaterte faktorer og mobbing for elever som strever med skolevegring Når elever opplever skolemiljøet som så utrygt at de engster seg for å være der, får det som regel alvorlige konsekvenser for de det gjelder, både med tanke på psykisk helse og risiko for frafall i videregående utdanning. Publisert: 10.12.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2020
Fagartikkel Å se seg selv i Den andres øyne – en profesjonell jakt etter seg selv Denne teksten er et faglig, personlig essay om det å bruke sine egne opplevelser og erfaringer, og de følelsene disse vekker hos en selv, for bedre å forstå både seg selv og andre. Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Fagartikkel Om å følge opp en skoleklasse Den enkelte elev har en rekke særegne egenskaper og kompetanser. Det samme kan man si om en klasse. Ved å lære seg å iaktta hva klassen som helhet kan sammen, og hvilke egenskaper den trenger å utvikle, vil det å drive tilpasset opplæring kunne få et nytt innhold. Publisert: 10.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020