Forskningskafe Forskningskafé: Om lek og lekens rolle i skolen Utdanningsforbundet og Utdanningsforskning.no inviterer til forskningskafe om tema "lek" i Lærernes hus. Forskningskafe er Utdanningsforbundets arena hvor forskere og praksisfeltet møtes for utveksling av erfaring og kunnskap. Du kan følge arrangementet på denne siden. Publisert: 19.04.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Brudd og sosial ekskludering i ulike barnefellesskap Barns uttrykk for hvem som er innenfor og utenfor i et barnefellesskap kan uttrykkes tydelig og direkte verbalt og/eller gjennom fysisk handling, men de kan også uttrykkes mer indirekte og fortolkende. Publisert: 30.03.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 2/2022
Artikkel Menn i barnehager er mer fysisk aktive med barna Barnehageansatte både ønsker og mener selv de behandler gutter og jenter likt. Men forskningen viser noe annet. Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Podcast Lærerrommet: Mer lek i skolen, hvordan? Det har blitt mindre lek på barnas premisser i skolen, og hva kan gjøres med det? Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Læring i barnehagen – er det så nytt? Når vi diskuterer leik og læring i barnehagen, er ikkje diskusjonen så ny som vi trur. Publisert: 28.03.2023 Hentet fra Første steg 4/2022
Kronikk «Hvorfor er leken så viktig for barnas livsmestring?» Livsmestring står høyt på agendaen i barnehager og skoler. Men hvordan kan vi jobbe med dette? Publisert: 22.03.2023 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert Barnehagens garderobe som semiotisk landskap – og et sted for barns literacy? I barnehagen har det uformelle hverdagslivet stor betydning for barns læring. Dette er et perspektiv som innebærer å kunne se et didaktisk potensial for læring i alle situasjoner i alle barnehagens rom, inkludert garderoben. Publisert: 10.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 8) 2/2022
Artikkel Friluftsliv i barnehagen: Barna er mindre på tur om vinteren Det er ikke mye som skal til for å gi barna flere naturopplevelser, ifølge universitetslektor Henrik Neegaard. Han har flere råd til hvordan barnehager kan komme seg mer ut på tur – også om vinteren. Publisert: 13.02.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Elevene trenger ikke mer frilek, men skolen har mye å lære av barnehagen Uorganisert frilek og å velge bort læring er ikke veien å gå for norske førsteklassinger, skriver professor Åse Kari H. Wagner. Publisert: 01.02.2023 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Snipp, snapp, snute – er samlingsstunda ute? Her er fem gode grunnar til å gjennomføre samlingsstunda i barnehagen. Publisert: 26.01.2023 Hentet fra Første steg 3/2022
Artikkel Førsteklasse siden seksårsreformen: Mindre fri lek, mer lærerstyrt og mer bokstavlæring Den frie leken har fått mindre plass, og læreren styrer mer av aktiviteten i klasserommet. Samtidig møter dagens seksåringer en mer variert skolehverdag der læreren tilrettelegger for både lek og læring. Publisert: 05.01.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Slik kan personalet stimulere leiken Personalet i mange barnehagar er usikre på korleis dei kan støtte dei sosiale ferdigheitene til barna i leik. Publisert: 16.12.2022 Hentet fra Vetuva 2022