Artikkel Mer læring og mindre skole i barnehagen Glade barn, inspirerte ansatte og mindre «skole» i barnehagen. Det er erfaringene fra et nytt pedagogisk opplegg hvor femåringer lærer gjennom lek. Publisert: 07.05.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Dansk — Omtale Ustyrlig leg er vejen til demokratisk dannelse Gjennom lek lærer vi at verden hele tiden kan være fundamentalt annerledes. Den erfaringen er viktig for demokratiet. Derfor må vi holde fast ved leken og ikke la testing, målstyring og synlig læring få overtaket. Publisert: 08.04.2018 Hentet fra Videnskab.dk
Artikkel Mener småbarn har godt av litt lekeslåssing Klatring, jaging og krasjing. Det er lek som er bra for barna, selv om det kan ende med gråt, mener forsker. Publisert: 09.03.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Innetid og sittelekeplasser hemmer barnas utvikling Tradisjonelt har de nordiske barnehagene vektlagt utetid og lek. Det finnes gode grunner for å fortsette med dette. Barns væremåte er å være lekende, utforskende og i bevegelse. Men utetid i seg selv er ikke nok. Vi trenger også gode utemiljø og voksne med kompetanse på barns utelek og læring ute. Publisert: 25.02.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert Vennskap i småbarnsavdelinger som private relasjoner på en offentlig arena Hvordan danner barn sosiale relasjoner som vennskap og hvilken påvirkning har barnehagen på disse sosiale prosessene? Denne artikkelen belyser disse spørsmålene ved hjelp av en undersøkelse av samspillet blant 2-3-åringer i to norske barnehager. Publisert: 22.02.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Omtale Kreativitet i skolen Lærere får tips til hvordan skolen kan bli mindre kjedelig. Publisert: 31.01.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale Voksnes regi står i veien for barna Barnehagepedagogenes bestrebelser på å ordne og strukturere de yngste barnas lek og samvær i barnehagen kan stå i veien for barnas egne initiativ. Det kommer fram i Dag Øystein Nomes ferske doktorgradsavhandling. Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagartikkel Mind the gap! Kroppsøvingsfaget – mellom ideologi og virkelighet Vi trenger gymlærere som brenner for idretten og formidler gode tekniske øvingsbilder, men dette er ikke tilstrekkelig. En kroppsøvingslærer må samtidig kunne ta et oppgjør med fagets instrumentelle idrettspraksis og dreie faget mot en mer helhetlig faglig og pedagogisk danningstenkning. Publisert: 09.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Dansk — Artikkel Svært for børn at oversætte fra skærm til virkelighed Børn i dag bruger meget af deres fritid foran skærmen og mindre på ophold udendørs. Det kan få konsekvenser for deres viden om verden, skriver forsker. Publisert: 08.01.2018 Hentet fra Videnskab.dk
Omtale Lek for lekens egen skyld Hun ønsker å vise hvordan voksne kan beskytte, bekrefte og berike barns spontane lek i barnehagen. Publisert: 19.09.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Fysisk lek smitter Personalet i barnehagen er forbilder. Hvis de viser glede over fysisk lek, smitter det over på barnas bevegelser. Publisert: 05.09.2017 Hentet fra Utdanningsdirektoratet Vetuva 2017
Artikkel Noen barn trenger hjelp til å leke Det er viktig at voksne gjør noe for å utvikle barns evne til å leke. Forskeren peker på tre årsaker. Publisert: 07.08.2017 Hentet fra Vetuva 2017