Podcast Hør podkasten Lærerrommet om lek LEK OG SKOLE: I den siste episoden av Lærerrommet er temaet lek. Du kan lytte og abonnere på Lærrerommet via Apple Podcast, SoundCloud og Acast.Hva er lek, og hva er ikke lek? Hvilken plass skal leken ha i skolen? Publisert: 03.09.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Mange norske skoler er ikke klare for seksåringene Skoleforskerne Kirsten Palm og Eva Michaelsen mener det er for mye stillesitting og for lite variasjon for førsteklassingene i skolen. Publisert: 20.08.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Overbeskyttende voksne kan skade barna Barn av overbeskyttende foreldre risikerer å få flere psykiske plager som voksne. Skader vi barna av misforstått kjærlighet? Publisert: 21.06.2018 Hentet fra NTNU
Fagartikkel Rollelek viktig for språkutvikling Rollelek er viktig for barns språkutvikling. Her er de ulike typene rollelek. Publisert: 08.06.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Fagartikkel Lekens egenverdi i ny rammeplan Barns lek vurderes både å ha instrumentell verdi og egenverdi i den nye, norske rammeplanen for barnehagen. Det kan by på utfordringer. Publisert: 28.05.2018 Hentet fra Første steg 2/2018
Artikkel Mer læring og mindre skole i barnehagen Glade barn, inspirerte ansatte og mindre «skole» i barnehagen. Det er erfaringene fra et nytt pedagogisk opplegg hvor femåringer lærer gjennom lek. Publisert: 07.05.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Dansk — Omtale Ustyrlig leg er vejen til demokratisk dannelse Gjennom lek lærer vi at verden hele tiden kan være fundamentalt annerledes. Den erfaringen er viktig for demokratiet. Derfor må vi holde fast ved leken og ikke la testing, målstyring og synlig læring få overtaket. Publisert: 08.04.2018 Hentet fra Videnskab.dk
Artikkel Mener småbarn har godt av litt lekeslåssing Klatring, jaging og krasjing. Det er lek som er bra for barna, selv om det kan ende med gråt, mener forsker. Publisert: 09.03.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Innetid og sittelekeplasser hemmer barnas utvikling Tradisjonelt har de nordiske barnehagene vektlagt utetid og lek. Det finnes gode grunner for å fortsette med dette. Barns væremåte er å være lekende, utforskende og i bevegelse. Men utetid i seg selv er ikke nok. Vi trenger også gode utemiljø og voksne med kompetanse på barns utelek og læring ute. Publisert: 25.02.2018 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert Vennskap i småbarnsavdelinger som private relasjoner på en offentlig arena Hvordan danner barn sosiale relasjoner som vennskap og hvilken påvirkning har barnehagen på disse sosiale prosessene? Denne artikkelen belyser disse spørsmålene ved hjelp av en undersøkelse av samspillet blant 2-3-åringer i to norske barnehager. Publisert: 22.02.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Omtale Kreativitet i skolen Lærere får tips til hvordan skolen kan bli mindre kjedelig. Publisert: 31.01.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale Voksnes regi står i veien for barna Barnehagepedagogenes bestrebelser på å ordne og strukturere de yngste barnas lek og samvær i barnehagen kan stå i veien for barnas egne initiativ. Det kommer fram i Dag Øystein Nomes ferske doktorgradsavhandling. Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Universitetet i Agder