Fagartikkel Ta glede og humor på fullt alvor Barn skal ifølge rammeplanen få oppleve glede og humor gjennom leken. Det kan gjøres ved spillopper, vitser, ordspill og kroppslig lek. Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Første steg 4/2020
Fagfellevurdert Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen Hvordan beskriver folk i ulike aldre sine minner om lekemuligheter, lekemiljø og lekekamerater slik de husker det fra sin egen barndom. Har leken endret seg over generasjoner, og tror de voksne at barn i dag leker mindre enn barn gjorde før? Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Barn (Vol. 39) 1/2021
Artikkel Barn leker fortsatt som i gamle dager Gjennom generasjoner har barn lekt blindebukk og gjemsel, hoppet paradis og klatret i trær. Men i gamle dager kunne den frie leken oftere ende med skader og dødsfall. Publisert: 25.08.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast Lærerrommet: Hva er god bruk av teknologi i barnehagen? Hva skjer i en barnehage med digital praksis? Hvordan unngå at barna blir passive? Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Oppdagande skriving i barnehagen Femåringar som har fått leike med skriving i barnehagen lærer lettare å lese på skulen. Men kva er forklaringa på at enkelte barn begynner å skrive før andre? Publisert: 15.04.2021 Hentet fra Første steg 2/2019
Fagartikkel Barnebøker kan gi pusterom fra kjønnsrollene Barnehagene bør tilby mer utfordrende litteratur, mener førstelektor ved barnehagelærerutdanningen. Publisert: 17.03.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Forming – et fag uten navn Forming i barnehagen er mer enn bordaktiviteter med maling og påskepynt. Det er også barns undersøkelser av spor i snø, landskap i sandkassa og å dra på kvister og greiner. Publisert: 23.02.2021 Hentet fra Første steg 3/2020
Fagartikkel Fra «formingsfabrikk» til utforskende lek Om de minste barna fikk bestemme, ville de velge tradisjonelle formingsaktiviteter som potettrykk, påskekyllinger og julenisser? Neppe. De vil heller leke med materialene. Publisert: 15.02.2021 Hentet fra Første steg 3/2020
Fagfellevurdert En studie av barnehagebarns redesign av medieuniverset Ninjago I denne studien analyseres en gruppe barnehagebarns samtale og språklige uttrykk i en fargeleggingsaktivitet med figurer fra et medieunivers eksemplifisert med legoverdenen Ninjago. Hensikten med studien er å undersøke barnas språklige redesign av Ninjago. Publisert: 16.12.2020 Hentet fra Barn (Vol. 38) 3/2020
Artikkel Jenter og gutar bevegar seg ulikt i barnehagen Mens gutane er intense og utfordrande i bevegelsane sine, er jentene rolegare og meir verbale. Det bør ikkje dei vaksne stå stille og sjå på, meiner forskar. Publisert: 01.12.2020 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagfellevurdert Barn med og uten funksjonsnedsettelser og deltagelse i forskergrupper – når og hvordan kan ulike kvalitative forskningsmetoder få alle barn til å delta i forskning? Artikkelen diskuterer når og hvordan det er mulig å engasjere barn med og uten funksjonsnedsettelser til deltagelse i forskning i barnehager. Publisert: 26.11.2020 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 18) 1/2019
Engelsk — Fagfellevurdert “We Need Sound Too!” Children and Teachers Creating Multimodal Digital Stories Together Artikkelen ser nærmere på hva som skjer når to grupper med seks barnehagebarn (4-5-åringer) og én barnehagelærer skaper multimodale digitale fortellinger sammen. Datamaterialet viser at lyden er viktig for barna. Publisert: 12.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 15) 3/2020