Fagfellevurdert Innendørs risikofylt lek: Muligheter for spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer? Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. Denne studien undersøker ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø. Publisert: 13.01.2022 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 4) 2/2020
Blogg Skal vi slutte å snakke om vennskap i barnehagen? For noen år siden hadde jeg aldri trodd at jeg skulle si at vi skulle slutte å snakke om vennskap i barnehagen. Det var da jeg hørte om at noen barnehager opererte med vennskapsgaranti, at jeg begynte å lure. Publisert: 03.01.2022 Hentet fra Gode barnehageliv
Fagartikkel Hvordan integrere lek i begynneropplæringa Det haster med å ta i bruk mer lek i skolen, ikke først og fremst for å skape bedre overgang mellom barnehage og skole, men fordi lek gir bedre læring. Det gjelder både den frie leken i skolegården og den fagspesifikke leken klasserommet. Publisert: 23.11.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2021
Artikkel Ikke alt var bra med koronabarnehagen, viser forskning Mindre barnegrupper og tettere bemanning under koronatiden gjorde at barna ble sett mer enn før, viser forskning. Men ikke alle barna hadde det like bra. Publisert: 21.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Artikkel – Jeg tror barn vil leke mer enn de faktisk gjør Det sier Terje Melaas ved Universitetet i Sørøst-Norge. Han mener barnehageansatte bør leke, overraske, tulle og tøyse mer med barna. Publisert: 16.09.2021 Hentet fra Første steg 1/2021
Fagartikkel Ta glede og humor på fullt alvor Barn skal ifølge rammeplanen få oppleve glede og humor gjennom leken. Det kan gjøres ved spillopper, vitser, ordspill og kroppslig lek. Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Første steg 4/2020
Fagfellevurdert Ikke dårligere enn før, men annerledes: En generasjonsstudie av lek i barndommen Hvordan beskriver folk i ulike aldre sine minner om lekemuligheter, lekemiljø og lekekamerater slik de husker det fra sin egen barndom. Har leken endret seg over generasjoner, og tror de voksne at barn i dag leker mindre enn barn gjorde før? Publisert: 08.09.2021 Hentet fra Barn (Vol. 39) 1/2021
Artikkel Barn leker fortsatt som i gamle dager Gjennom generasjoner har barn lekt blindebukk og gjemsel, hoppet paradis og klatret i trær. Men i gamle dager kunne den frie leken oftere ende med skader og dødsfall. Publisert: 25.08.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast Lærerrommet: Hva er god bruk av teknologi i barnehagen? Hva skjer i en barnehage med digital praksis? Hvordan unngå at barna blir passive? Publisert: 22.04.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Oppdagande skriving i barnehagen Femåringar som har fått leike med skriving i barnehagen lærer lettare å lese på skulen. Men kva er forklaringa på at enkelte barn begynner å skrive før andre? Publisert: 15.04.2021 Hentet fra Første steg 2/2019
Fagartikkel Barnebøker kan gi pusterom fra kjønnsrollene Barnehagene bør tilby mer utfordrende litteratur, mener førstelektor ved barnehagelærerutdanningen. Publisert: 17.03.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Forming – et fag uten navn Forming i barnehagen er mer enn bordaktiviteter med maling og påskepynt. Det er også barns undersøkelser av spor i snø, landskap i sandkassa og å dra på kvister og greiner. Publisert: 23.02.2021 Hentet fra Første steg 3/2020