Podcast Lærerliv – episode 4: Pedagogikk under press For å forebygge problematferd og styrke barns sosiale kompetanse brukes i dag en rekke manualbaserte programmer og verktøy i barnehage og skole. Ofte har lærerne verken etterspurt eller vært involvert i beslutningen om å ta i bruk slike verktøy som griper sterkt inn i deres arbeid. Derfor skaper programmene debatt. Publisert: 18.04.2023 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Kronikk Hull i elevers bokstavkunnskap er en blindsone i norsk skole Debatt: Norsk skole legger opp til å gi tilpasset leseopplæring, uten å vite om elevene lærer bokstavene. Publisert: 12.04.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel Sinte barn er ikkje unormale Eg er meir uroleg for bruk av programmet Dei utrulege åra enn om toåringar får raserianfall. Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Første steg 1/2022
Fagfellevurdert «Jeg svarte mest ja». Barns stemmer i pedagogisk forskning I innovasjons- og utviklingsprosjektet «Kultur for læring» ved Høgskolen i Innlandet benyttes digitale spørreundersøkelser med lyd, bilder og «smileys» for barnehage og 1.-4. trinn i grunnskolen. Denne nyere formen for kartlegging har skapt stor debatt. Publisert: 15.03.2022 Hentet fra Paideia Vol 21. 1/2021
Engelsk — Fagfellevurdert ‘It is like a hammer and toothbrush; you need it for the rest of your life’ – Five Norwegian teachers’ experiences of working at a ‘thinking school’ Denne artikkelen undersøker hvordan en gruppe norske lærere opplever å jobbe på en «tenkeskole» ('thinking school') (dvs. en skole som samarbeider med det britiske konsulentselskapet Thinking Matters). Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 6) 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert Why and how? Case-based teaching in interprofessional and interdisciplinary education Interprofesjonell utdanning er et komplekst og sammensatt felt. Studenter fra ulike profesjonsutdanninger møtes for å utvikle en gjensidig forståelse av hvordan de kan samarbeide i sine framtidige profesjonelle sammenhenger. Publisert: 04.01.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 15) 1/2021
Blogg Skal vi slutte å snakke om vennskap i barnehagen? For noen år siden hadde jeg aldri trodd at jeg skulle si at vi skulle slutte å snakke om vennskap i barnehagen. Det var da jeg hørte om at noen barnehager opererte med vennskapsgaranti, at jeg begynte å lure. Publisert: 03.01.2022 Hentet fra Gode barnehageliv
Fagartikkel SMTTE-modellen – et redskap for spesialpedagogisk praksis Denne artikkelen gir en beskrivelse av SMTTE-modellen. Forkortelsen SMTTE er bygget opp av forbokstavene i de fem elementene som utgjør modellen: Sammenheng, Mål, Tegn, Tiltak og Evaluering. Erfaring viser at modellen kan egne seg godt i spesialpedagogisk virksomhet. Publisert: 09.12.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Omtale Millionstøtte til prosjekt om læring med kunstig intelligens Høgskolen i Østfold har mottatt i alt 12 millioner i støtte fra Forskningsrådet til et prosjekt som har som mål å utvikle kunstig intelligens (AI) som kan avlaste lærere og støtte elever i læringsprosess ved å analysere tekster og gi ulike typer automatiske tilbakemeldinger. Publisert: 18.08.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Hvordan vet du om barnet ditt går i en god barnehage? Over 90 prosent av norske barn går i barnehage, men hvordan vet man at barnehagen er god? UiS-forskere svarer på hva som kjennetegner kvalitet og hva foreldre kan se etter. Publisert: 18.03.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale Barn som sliter med matte må oppdages tidlig En ny doktorgradsavhandling viser at det er viktig å identifisere elever som er i risiko for å utvikle matematikkvansker tidlig på første trinn, og dermed sette inn riktig støtte. Det er også viktig at elever som strever i matematikkfaget får hjelp som varer over tid. Publisert: 01.03.2021 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert Hvordan iscenesetter to lærere skriveundervisning ut fra den samme pedagogiske ressursen, og hvordan nyttiggjør elevene seg av denne undervisningen når de skriver? En tydelig trend i norsk utdanningspolitikk er at myndighetene bidrar til utviklingen av pedagogiske ressurser. Lærere oppfordres til å ta i bruk disse ressursene i den hensikt å skape bedre undervisningspraksiser i skolen. Vi har begrenset kunnskap om denne formen for pedagogisk praksis. Publisert: 22.02.2021 Hentet fra Acta Didactica 1/2021