Artikkel Leter etter problemer hos barna Usikkerhet rundt begrepet tidlig innsats fører til at barnehagelærere leter etter vansker hos barna som de ikke trenger. Publisert: 27.01.2016 Hentet fra Første steg 1/2016
Fagfellevurdert Fra «early intervention» til tidlig innsats Fenomenet tidlig innsats har i svært liten grad hatt noen etablert plass i styringsdokumentene for den norske skolen. Tidlig innsats er imidlertid blitt et sentralt innsatsområde for norsk utdanning de senere årene. Publisert: 08.11.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2014
Fagartikkel Felles fokus - En studie av skolemiljøprogrammer i norsk skole Hvordan brukes fire av de største skolemiljøprogrammene i skolen, og hvordan har programmene evaluert seg selv? Publisert: 15.06.2014 Hentet fra NOVA
Fagartikkel Kule krabatar leikar – angstførebygging gjennom leik Denne artikkelen omhandlar ei utprøving av eit leikeprogram som har til hensikt å førebyggje angst for tilbakehaldne barnehageborn. Programmet er opphavleg laga i Australia, men er omsett til norsk, og her omtalast den norske versjonen. Publisert: 25.08.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 8/2013
Fagartikkel Forskerføtter og leserøtter – et tilpasningsdyktig prosjekt i naturfag Et amerikansk undervisningsopplegg i naturfag får svært god mottakelse fra både lærere og elever. Selv om programmet nærmest angir minutt for minutt hva som skal gjøres, viser det seg at den detaljerte framgangsmåten sikrer at elevene får mer åpne og kreative oppgaver å jobbe med. Publisert: 02.06.2011 Hentet fra Bedre skole 4/2011
Fagfellevurdert Reduksjon i andel elever som mottar spesialundervisning Artikkelen handler om hvilke sammenhenger det er mellom læringsmiljøet og bruk av ressurser til spesialundervisning. Danske erfaringer med bruk av LP-modellen viser en reduksjon av spesialundervisning når lærerne vektlegger et relasjonelt perspektiv på læring og undervisning, i motsetning til et individ orientert perspektiv. Publisert: 08.01.2011 Hentet fra Paideia Vol 1. 1/2011