Fagfellevurdert Diagnosehistorien til kvinner med ADHD: «Det viste seg å være ADHD, ikke angst eller utbrenthet» Det blir påpekt at diagnosekriteriene og den dominerende forståelsen av ADHD i hovedsak tar utgangspunkt i symptombildet slik det kommer til uttrykk hos menn. Publisert: 04.11.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 4/2024
Fagartikkel Nevroutviklingsforstyrrelser sett i lys av nevrovitenskap og spesialpedagogikk I denne artikkelen argumenteres det for betydningen av spesialpedagogikk som et praktisk-pedagogisk fagområde, i tillegg til den kunnskapen nevrovitenskap kan bidra med for å kunne forstå og igangsette relevante tiltak for personer med nevroutviklingsforstyrrelser. Publisert: 22.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Podcast Hva er egentlig Tourettes syndrom? Ingrid vokste opp uten å vite at hun hadde Tourettes syndrom. — Det var veldig tøft. De andre barna lo av meg, pekte på meg og utestengte meg. Jeg hadde ingen venner, og jeg følte meg helt alene i verden, forteller hun. Publisert: 04.03.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagfellevurdert Hvilke faktorer mener unge med ADHD har hatt betydning for at de har klart å gjennomføre videregående utdanning på normert tid? Gode relasjoner til lærerne, gode mestringsopplevelser og medbestemmelse kan bidra til at færre elever med ADHD faller utenfor. Publisert: 19.12.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen
Podcast Hva er god tilrettelegging for barn med ADHD? ADHD kan komme til uttrykk på forskjellige måter hos forskjellige mennesker, men for de aller fleste er god tilrettelegging helt avgjørende for å mestre skolen og hverdagen. Men hva skjuler seg egentlig bak disse fire bokstavene? Og er det norske utdanningssystemet godt nok tilpasset barn med ADHD? Publisert: 26.04.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo, SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Fagfellevurdert Medvirkning og motivasjon Betydningen av medvirkning i valg av studieretning og for motivasjon til å gjennomføre videregående opplæring Publisert: 21.02.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Artikkel Brun støy trendar på TikTok og gir håp for dei med ADHD At ekstra støy kan få hjernar med for mykje støy til å fungere betre, verkar ulogisk, men no har det oppstått ei heile rørsle med millionar av følgjarar på TikTok. Forskinga bak er dominert av Göran Söderlund. Publisert: 08.02.2023 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel – Vi overmedisinerer de yngste barna i klassen De yngste barna i skoleklassen får nesten dobbelt så ofte en ADHD-diagnose sammenlignet med de eldste. Mest utbredt er bruken av ADHD-medisin blant barn som ble født for tidlig. Publisert: 29.11.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Hvorfor går lærevansker og ADHD i arv? Nytt prosjekt kobler genetiske data til hjemmemiljø og elevenes læring, for å bedre forstå dette Monica Melby-Lervåg er prosjektleder på det nye forskningsprosjektet «GenEd» som nylig fikk tilslag på 12 millioner i konkurransen om midler hos Forskningsrådet. Publisert: 14.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Vi må bli bedre til å tolke symptomer på autisme og ADHD hos jenter Jenter tilpasser seg ofte bedre sosialt, og får senere diagnose. Det kan føre til angst, depresjon og spiseforstyrrelser. Publisert: 22.03.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel Tourettes syndrom og selvregulering Denne artikkelen gir en beskrivelse av hva som kjennetegner Tourettes syndrom, hva personer med denne diagnosen og eventuelle tilleggsdiagnoser- og vansker strever med, og hvordan man best kan tilrettelegge slik at de får en best mulig hverdag. Publisert: 28.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagartikkel Diagnostisering av ADHD – perspektivet bør utvidast Artikkelforfattarane påpeikar at sjølv om barn og unge si åtferd kan vere prega av symptom som liknar ADHD, er det ikkje sjølvsagt at det er det som er årsaka. Publisert: 27.04.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2020