Fagfellevurdert Barn med ADHD og språkvansker i barnehagen. Hvordan fremstår de, og hvordan kan de forstås? ADHD og språkvansker forekommer ofte sammen. I denne artikkelen vil vi sette lys på kjennetegn for begge vansker, hva som kan karakterisere sameksistens og hvordan man kan identifisere og skille vanskene fra hverandre. Vi ser også på felles kognitive årsaksfaktorer og noen prinsipper for pedagogisk tilrettelegging ibarnehagen. Publisert: 12.03.2018 Hentet fra Norsk Tidsskrift for Logopedi 1/2018
Artikkel Ti funn om ADHD, atferdsvansker og overvekt hos barn Mange barn vokser av seg ADHD. Foreldre tror barn er mer fysisk aktive enn de er. Triste barn blir lett oversett og får ikke den hjelp de har behov for i barnehagen. Noen barn øker mer i vekt enn andre. Forklaringen ligger i spisevanene og bare der. Publisert: 08.01.2018 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Barn med ADHD har god nytte av «hjelp i lomma» For barn som trenger hjelp av såkalt velferdsteknologi for å få hverdagen til å fungere, er det viktig at hjelpen er usynlig for andre. Mange har god hjelp av en app som kan installeres i telefonen. Publisert: 14.12.2017 Hentet fra NTNU
Fagfellevurdert Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv. Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Artikkel Vennskap mellom små barn kan beskytte mot ADHD Mangel på venner i barnehage eller skole kan gi konsentrasjonsvansker, nedsatt evne til å mestre sinne, og økt forekomst av ADHD-symptomer. Publisert: 03.10.2017 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert Når skolen blir motstander Foreldrenes betydning som samarbeidspartnere er klart forankret i skolens lovverk og retningslinjer, men denne artikkelen avdekker at foreldre ofte opplever at de blir mistenkeliggjort og motarbeidet. Publisert: 03.03.2017 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2017
Kronikk Når pressen skriver om ADHD handler det om biologi I pressen formidles ADHD som et biologisk og individuelt fenomen. Den sterke betoningen av individuelle løsninger, enten de omtales som gode eller dårlige, fører til at miljømessige eller sosiale perspektiver på ADHD blir usynlige i den offentlige debatten. Publisert: 23.01.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk ADHD-diagnosens definisjonsmakt Når diagnosekriteriene fremstiller vanskene som ofte eller alltid til stede, så viser de samtidig til viktigheten av å formidle håp om bedring. At en vanskelig tilstand også kan være normalvariasjon som barnet kan håndtere og endre til det bedre. Publisert: 19.01.2017 Hentet fra forskning.no
Kronikk ADHD-diagnosen forteller barn at de er verdiløse Vi må vurdere om det finnes bedre måter å vise at barn trenger hjelp, enn å gi dem en diagnose. Publisert: 27.12.2016 Hentet fra forskning.no
Artikkel Tilpasset opplæring i kroppsøving I denne ressursen er temaet hvordan en kan inkludere elever med læringsutfordringer i kroppsøving – eksemplifisert ved diagnosen ADHD . Publisert: 20.09.2016 Hentet fra Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet
Artikkel Støy meir effektivt enn ADHD-medisin Barn med ADHD har større effekt av støy enn av medisin når dei løyser oppgåver som krev konsentrasjon og hukommelse, viser ein ny studie. Publisert: 15.09.2016 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Kronikk For liten til å sitte stille? Overgangen til skolebenken er stor. Særlig de yngste guttene kan bli sittende igjen med en feilaktig ADHD-diagnose. Publisert: 13.09.2016 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning