Fagfellevurdert Foreldre til barn med autismespekterforstyrringar sine erfaringar kring samarbeid mellom skule og heim Samarbeidet mellom foreldre og skule er eit viktig tema innan pedagogisk psykologi og har potensielle implikasjonar for organiseringa av tenestetilbodet for familiar for barn med autismespekterforstyrringar. Publisert: 05.12.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2024
Fagartikkel Autisme, kamufleringsatferd og helsemessige kostnader Mange autister, som generelt utgjør en sosial minoritetsgruppe, opplever lav sosial status, misforståelser, sosial devaluering og avvisning. Slik kan kamufleringsatferd forstås som et forsøk på å verge seg mot fordommer og diskriminering. Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Artikkel Kan øyebevegelsene til barna avsløre autisme? Ny metode kan ha stort potensial, ifølge forskere. Publisert: 05.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Nevroutviklingsforstyrrelser sett i lys av nevrovitenskap og spesialpedagogikk I denne artikkelen argumenteres det for betydningen av spesialpedagogikk som et praktisk-pedagogisk fagområde, i tillegg til den kunnskapen nevrovitenskap kan bidra med for å kunne forstå og igangsette relevante tiltak for personer med nevroutviklingsforstyrrelser. Publisert: 22.05.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2023
Fagfellevurdert Det er ikke så lett å snakke om traumatiske opplevelser uten et språk – iscenesettelse som kommunikasjon Atypisk og supplerende kommunikasjon støtter utviklingen av språk, kommunikasjon og kognisjon hos personer med atypisk eller avvikende språkutvikling. I slik kommunikasjon må man ta i bruk et bredt utvalg av funksjonelle modaliteter for kommunikativ støtte. Publisert: 06.02.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2023
Artikkel Unge med utviklingshemming er avhengige av en ekstraordinær foreldreinnsats for å lykkes med jobb Forskere etterlyser større innsats fra skolen og støtteapparatet når unge med utviklingshemming skal ut i arbeidslivet. – I dag overlates ansvaret nærmest helt til foreldrene. Publisert: 25.08.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Autisme og eksekutive funksjoner Har voksne og eldre med autisme eksekutive vansker på områdene planlegging, kognitiv fleksibilitet og arbeidshukommelse? Publisert: 18.01.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2022
Forskningsnotat Hvordan bli i stand til å ivareta funksjonshemmede i undervisningen? Ny forskning ser nærmere på hvordan man i framtiden kan inkludere alle elever i skolen, uavhengig av helsetilstand og bakgrunn - og hvordan lærerutdanningene kan bidra til dette. Publisert: 26.04.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel – Vi må bli bedre til å tolke symptomer på autisme og ADHD hos jenter Jenter tilpasser seg ofte bedre sosialt, og får senere diagnose. Det kan føre til angst, depresjon og spiseforstyrrelser. Publisert: 22.03.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Autistiske småbarn kan ha større ordforråd enn man tror Mange autistiske barnehagebarn strever med språk. Men nå viser ny forskning at man kan undervurdere disse barnas språkkunnskaper hvis man bare undersøker ordforrådet deres i én setting. Publisert: 23.02.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Virkningen av stress, angst og depresjon på livskvaliteten hos voksne med en tilstand innenfor autismespekteret (AST) Livskvalitet og psykiske problemer synes å være relaterte begreper hos voksne personer med en tilstand innenfor autismespekteret (AST). Formålet med denne artikkelen er å vurdere publiserte studier av stress, angst og depresjon og se på hvordan disse variablene innvirker på livskvaliteten hos voksne med AST. Publisert: 10.12.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2021
Fagartikkel Mestringskurs for ungdom med autismespekterforstyrrelser i videregående opplæring Denne artikkelen tar for seg erfaringer fra etablering og gjennomføring av gruppebaserte mestringskurs for videregåendeelever med autismespekterforstyrrelser. Kursene har blant annet hatt som mål å gi ungdommene gode sosiale erfaringer, gi dem innsikt i egne styrker og begrensninger, og gi dem støtte til å mestre utfordrende situasjoner, slik at muligheten for å fullføre videregående opplæring er større. Publisert: 20.09.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2020