Artikkel Fraværet er redusert, men... Tilpasninger og konsekvenser av fraværsgrensen i videregående opplæring I denne første av totalt tre evalueringsrapporter om ny fraværsgrense i videregående skole, undersøker FAFO, i samarbeid med SSB, blant annet hvilke konsekvenser fraværsgrensen har hatt for ulike involverte grupper og skolenes praksis for fraværsføring. Publisert: 20.11.2017 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel Frafall på videregående starter hjemme - Ungdoms livssituasjon og deres deltakelse både i og utenfor skolen er avgjørende for om de faller fra, eller gjennomfører videregående skole. Det sier forskere som følger ungdom i Telemark. Publisert: 12.10.2017 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert Fagbrev i voksen alder Praksiskandidatordningen er en vei til å fullføre videregående utdanning for en gruppe med lav sannsynlighet for å fullføre videregående. Den bidrar også til å utjevne sosiale forskjeller blant hvem som fullfører videregående opplæring. Publisert: 29.09.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 1-2/2017
Fagfellevurdert Fullføring på bygg- og anleggsteknikk. En sammenlikning av unge gutter med og uten hjelp fra barnevernet Utsatt ungdoms framtidige muligheter på yrkesfag avhenger mye av hvordan problemet med lave skolekarakter blant disse ungdommene blir løst. Det er likevel viktig å ikke overse at også andre sider ved yrkesfagopplæringen kan være problematisk for disse ungdommene. Publisert: 07.06.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 1-2/2017
Blogg En "guttekrise" i skolen? - Forklaringene på en såkalt “guttekrise” er sammensatte og komplekse. Det betyr at løsningene også er sammensatte og komplekse, skriver Monica Melby-Lervåg. Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Pollen kan svekke vitnemålet Pollenallergi gjør at elever i videregående skårer dårligere på eksamen. Dermed kan også drømmestudiet på universitetet ryke, ifølge forskning fra NTNU. Publisert: 25.04.2017 Hentet fra NTNU
Kronikk Fravær og frafall og høna og egget Når man snakker om fravær i videregående skole, må man huske det viktigste: At tilstedeværelse er en av de viktigste faktorene for elevenes læring. Publisert: 29.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert Vår utålmodighet med ungdom Aldri før har så stor andel av hvert ungdomskull gjennomført videregående på så kort tid som i dag. Likevel er det økende bekymring over stabile frafallstall. Er det på tide å utvide normalitetsbegrepet med hensyn til når i livet vidergående skal foregå? Publisert: 22.02.2017 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 58) 1/2017
Artikkel Tett oppfølging hindrar fråfall i skulen Korleis kan ein få elevar med særskilde opplæringsbehov gjennom vidaregåande skule og inn i arbeidslivet? For «Lars» var løysinga mindre teori, meir praksis og ein lærar som følgde han tett på praksisplassen. Publisert: 15.02.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Fødselsrekkefølge og utdanningsoppnåelse: Har foreldrenes landbakgrunn betydning? Vår tolkning er at familiesosialiseringen blant innvandrerfamilier er ulik majoritetsbefolkningens, at forhold knyttet til botid kan påvirke søsknene ulikt, eller at institusjonelle rammer påvirker norskfødte med innvandrerforeldre annerledes enn majoriteten. Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 58) 1/2017
Fagfellevurdert Ein likeverdig skule i framtida? Korleis konstruere ein skule som også fungerer for elevar som tradisjonelt strevar? Publisert: 20.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 3/2016
Fagfellevurdert Privatister - hvem er de, og hva motiverer dem til å lykkes på eksamen? Kartlegging av bakgrunnsvariabler og deres intensjon i lys av en utvidet versjon av teorien om planlagt atferd Privatister er en sammensatt gruppe som tar eksamen av forskjellige årsaker. Mer spesifikt indikerer våre data at privatistordningen hovedsakelig brukes av unge mennesker, med behov for tilrettelegging, som har til hensikt å forbedre karakterene fra videregående skole. Publisert: 15.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 2/2016