Fagfellevurdert Guttepanikk og jentepress – paradokser og kunnskapskrise Gutter fremstilles ofte som skoletaperne i dagens utdanningssystem. I denne artikkelen ser vi på noen av hovedtemaene i debatten rundt kjønn og skole, samt hvilke konsekvenser denne kan ha for guttene og jentene i skolen. Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 42) 1-2/2018
Omtale Erfaringer fra forsøk med lærlingeordning i gartnernæring og landbruk Forsøket med yrkesutdanning med 2+2 modell (to år i skole og to år i bedrift) for agronom og gartner viser så langt at denne utdanningen treffer bedre på kravene elevene møter etter avlagt fagbrev som 19-20 åringer. Publisert: 08.05.2018 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel Kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet kan gjøre gutter til skoletapere Menn får de best betalte jobbene, selv om jenter på videregående skole gjør det bedre enn guttene. Det kan påvirke hvor hardt guttene jobber på skolen. Publisert: 27.04.2018 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel Dette gjør arbeidsgivere som lykkes med å skaffe unge med psykiske helseproblemer jobb Forskere ved OsloMet har sett på hva det er som kjennetegner arbeidsgivere som lykkes i å ansette unge med psykiske helseproblemer. Godt forarbeid og tett oppfølging er blant suksesskriteriene viser den ferske studien. Publisert: 22.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Bør du velge utdanning med hodet eller hjertet? – Både fornuft og følelser er viktig når du velger høyere utdanning, sier utdanningsforsker. Publisert: 29.01.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Sentrale kvalitetar i arbeidsinkludering av sårbar ungdom, slik ungdom sjølv og arbeidsgivarar opplever det Kva er viktige kvalitetar og eigenskapar hos hjelparar som skal bistå i inkludering av sårbar ungdom i utdanning og arbeidsliv? Denne artikkelen analyserer og peikar på framgangsmåtar og oppfølgingsformer som kan brukast for å hjelpe ungdommar i overgangen til vaksenlivet. Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning 2/2017
Artikkel Fraværet er redusert, men... Tilpasninger og konsekvenser av fraværsgrensen i videregående opplæring I denne første av totalt tre evalueringsrapporter om ny fraværsgrense i videregående skole, undersøker FAFO, i samarbeid med SSB, blant annet hvilke konsekvenser fraværsgrensen har hatt for ulike involverte grupper og skolenes praksis for fraværsføring. Publisert: 20.11.2017 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel Frafall på videregående starter hjemme - Ungdoms livssituasjon og deres deltakelse både i og utenfor skolen er avgjørende for om de faller fra, eller gjennomfører videregående skole. Det sier forskere som følger ungdom i Telemark. Publisert: 12.10.2017 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagfellevurdert Fagbrev i voksen alder Praksiskandidatordningen er en vei til å fullføre videregående utdanning for en gruppe med lav sannsynlighet for å fullføre videregående. Den bidrar også til å utjevne sosiale forskjeller blant hvem som fullfører videregående opplæring. Publisert: 29.09.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 1-2/2017
Fagfellevurdert Fullføring på bygg- og anleggsteknikk. En sammenlikning av unge gutter med og uten hjelp fra barnevernet Utsatt ungdoms framtidige muligheter på yrkesfag avhenger mye av hvordan problemet med lave skolekarakter blant disse ungdommene blir løst. Det er likevel viktig å ikke overse at også andre sider ved yrkesfagopplæringen kan være problematisk for disse ungdommene. Publisert: 07.06.2017 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Vol. 34) 1-2/2017
Blogg En "guttekrise" i skolen? - Forklaringene på en såkalt “guttekrise” er sammensatte og komplekse. Det betyr at løsningene også er sammensatte og komplekse, skriver Monica Melby-Lervåg. Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Pollen kan svekke vitnemålet Pollenallergi gjør at elever i videregående skårer dårligere på eksamen. Dermed kan også drømmestudiet på universitetet ryke, ifølge forskning fra NTNU. Publisert: 25.04.2017 Hentet fra NTNU