Artikkel Barn med nedsatt hørsel sliter med melodien i språket Det kan gi språkvansker senere i livet. Derfor er det viktig å oppdage de som har dårlig hørsel tidlig, slik at de kan få hjelp så raskt som mulig, påpeker forsker. Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Barn med cochleaimplantat (CI) har også god livskvalitet Selv om noen foreldre er bekymret, så opplever de fleste at barna deres med CI ikke har dårligere livskvalitet enn andre barn. Publisert: 27.03.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Ulik tegnspråkpolitikk i naboland Mens døve russiske barn går på spesialskoler som bruker håndalfabet, benytter døve norske barn tegnspråk på sin lokalskole. Publisert: 09.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Når smårollingen får delta i hverdagssamtaler utvikles språket bedre Barnets hjerne påvirkes av antall ord og samtaler i hjemmet. Ny forskning fra Institutt for spesialpedagogikk viser at barn med nedsatt hørsel er i risikosonen for tale- og språkvansker. Publisert: 20.09.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – La foreldre være foreldre, ikke lærere - Foreldre må få lov til å være foreldre, og ikke tvinges til å bli lærere for barna sine, mener forsker. Publisert: 04.01.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Lette høyrselstap kan gi sosiale vanskar Barn med lette eller moderate høyrselstap har større sosiale vanskar enn andre barn. Barna får minst vanskar om høyrselstapet blir oppdaga og tatt omsyn til tidleg. Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Statped
Fagartikkel Autismespekterforstyrrelser og auditive prosesseringsvansker Denne artikkelen gjennomgår og beskriver forskning om auditiv prosessering og vansker knyttet til dette for personer med autismespekterforstyrrelser. Artikkelforfatterne har erfaring med at hørseltekniske hjelpemidler som samtaleforsterker kan forbedre kommunikasjon for noen i denne gruppen, men dette er et lite anvendt tiltak i Norge. Publisert: 20.09.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2017
Artikkel Små barn med hørselstap i barnehagen Å lykkes med å legge til rette for inkluderende fellesskap med rom for det mangfoldet av barn som finnes i en barnegruppe, betinger et tett samarbeid mellom barnehagepersonale og personale som jobber spesifikt med spesialpedagogiske tilbud. Publisert: 16.06.2017 Hentet fra Statped
Artikkel Slik opplever barn med hørselshemming skolehverdagen For noen barn er det ekstra krevende med rop og skrik i skolegården, bøker som smelles igjen og stolbein som skraper mot gulvet. Publisert: 23.03.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Et løfte om inkludering: Barnehagens rammer for samhandling mellom hørselshemmede og hørende barn i barnehagen Hvordan påvirker Rammeplanen og barnehagens kompetanse hver for seg og sammen, muligheter for samhandling i barnehagens litterasitetshendelser? Studien vi bygger på viser at det er krevende for barnehager å legge til rette for hendelser hvor også hørselshemmete barn kan samhandle og medvirke. Publisert: 28.10.2016 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 6) 2013
Artikkel Teknologi kan redusere frafall i skolen Denne rapporten viser at innføring av teknologi kan bygge ned barrierer i skolehverdagen, øke inkludering, trivsel og læringsutbytte. Dette kan igjen redusere frafallet og spare samfunnet for store kostnader. Publisert: 27.09.2016 Hentet fra Statped
Artikkel Læring hos barn og unge med hørselhemming Forskning viser at mange barn og unge med store og små hørselstap strever mer enn andre i barnehagen og på skolen. Publisert: 08.04.2016 Hentet fra Utdanningsdirektoratet