Artikkel Små barn med hørselstap i barnehagen Å lykkes med å legge til rette for inkluderende fellesskap med rom for det mangfoldet av barn som finnes i en barnegruppe, betinger et tett samarbeid mellom barnehagepersonale og personale som jobber spesifikt med spesialpedagogiske tilbud. Publisert: 16.06.2017 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 1/2017
Artikkel Slik opplever barn med hørselshemming skolehverdagen For noen barn er det ekstra krevende med rop og skrik i skolegården, bøker som smelles igjen og stolbein som skraper mot gulvet. Publisert: 23.03.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Et løfte om inkludering: Barnehagens rammer for samhandling mellom hørselshemmede og hørende barn i barnehagen Hvordan påvirker Rammeplanen og barnehagens kompetanse hver for seg og sammen, muligheter for samhandling i barnehagens litterasitetshendelser? Studien vi bygger på viser at det er krevende for barnehager å legge til rette for hendelser hvor også hørselshemmete barn kan samhandle og medvirke. Publisert: 28.10.2016 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 6) 2013
Artikkel Teknologi kan redusere frafall i skolen Denne rapporten viser at innføring av teknologi kan bygge ned barrierer i skolehverdagen, øke inkludering, trivsel og læringsutbytte. Dette kan igjen redusere frafallet og spare samfunnet for store kostnader. Publisert: 27.09.2016 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 2/2016
Artikkel Læring hos barn og unge med hørselhemming Forskning viser at mange barn og unge med store og små hørselstap strever mer enn andre i barnehagen og på skolen. Publisert: 08.04.2016 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Fagfellevurdert Barnehagepersonalets refleksjoner om vilkår for deltakelse for barn med cochleaimplantat Barnehagen skal være en arena for et inkluderende fellesskap. Hvilke muligheter har barn med cochleaimplantat for deltakelse i barnefellesskapet. Publisert: 01.09.2014 Hentet fra Spesialpedagogikk 7/2014
Fagartikkel Døve barn og språkutvikling – flere veier og ulike perspektiver Forfatteren av denne artikkelen har selv vokst opp med hørselshemming og deler her noen av de erfaringene hun har gjort. Hovedfokuset for artikkelen er hvordan fagpersoner kan hjelpe foreldre å gjøre gode informerte valg for sine hørselshemmede barn med hensyn til deres språkutvikling. Publisert: 15.05.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2012
Fagartikkel «Jeg vil slappe av» – Protest i rådgivningssamtalen mellom en lærer og en døv, utviklingshemmet elev Temaet for prosjektet som artikkelen tar utgangspunkt i, var å undersøke rådgivningspraksis i videregående opplæring for døve med flere funksjonshemninger. Med teori om samtaleanalyse som bakgrunn rettes søkelyset i denne artikkelen mot tre sekvenser fra to rådgivningssamtaler mellom lærer og elev. Publisert: 25.02.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2011