Fagfellevurdert Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget. Både kjønn og seksuell legning kan påvirke opplevelsen av kroppsøvingstimen og garderobesituasjonen negativt, men kroppsøvingsfaget kan også være en viktig arena i kampen mot stereotypier som omhandler kjønn eller seksuell legning. Publisert: 29.12.2014 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Vol. 14, 2/2014
Artikkel Alle gutter er ikke dårlige på skolen, og alle jenter er ikke skolelys - Det nytter ikke å lete etter svaret på forskjeller i skoleprestasjoner ved å se på jenter som gruppe og gutter som gruppe, viser ny doktorgrad. Publisert: 04.11.2014 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Barn av innvandrere velger likestilling De norsk-pakistanske døtrene har vokst opp med hjemmeværende mor i kjønnstradisjonelle hjem. Men det å jobbe er en selvfølge for dem. Også etter at de får egne barn. Publisert: 09.09.2014 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Jenter har bedre motorikk enn gutter Fersk forskning viser at forskjellen mellom gutter og jenters motoriske ferdigheter ikke alltid er like klar og stereotypisk som først hevdet. Publisert: 18.06.2014 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Godt læringsmiljø gir mindre kjønnsforskjeller Kjønnsforskjellene i skoleprestasjoner er ikke dramatiske, men synes stadig å være ganske robuste over tid og rom. Mye tyder på at det viktigste man kan gjøre for å redusere dem, er å utvikle en inkluderende skolekultur kombinert med tydelig klasseledelse, hvor både gutter og jenter får utnyttet sitt potensiale for å lære. Publisert: 10.04.2014 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Gutar sextrakasserer andre gutar Ei omfattande undersøking blant trønderske elevar viser at det er inga kjære mor å gå på vidaregåande – verken om du er jente eller gut. Publisert: 19.11.2013 Hentet fra NTNU
Artikkel Gutter sliter med krysspress En ny rapport forteller om gutter fra strengt patriarkalske familier med innvandrerbakgrunn, som sliter og slites. Og som har et heller komplisert forhold til kvinner. Publisert: 11.04.2011 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel Korleis kvinnelege og mannlege lærarar underviser Jentene klarer seg betre på skulen enn gutane. Dei får betre karakterar, dei viser meir positiv åtferd, dei får mindre spesialundervisning og dei har meir positive haldningar til verdien av skulegang. Ut frå funn i prosjektet Kvalitet i opplæringa skriv Peder Haug i denne artikkelen at det likevel ikkje er mogleg å påvise at det har skjedd ei feminisering av arbeidet i skulen. Publisert: 01.07.2010 Hentet fra Bedre skole 4/2010