Podcast Podkast: Hva er egentlig matematikkvansker? Mads var voksen da han lærte seg klokka. Da han var liten var det "før og etter Barne-TV" som var hans forståelse av tid. I andre episode av "Det virker!" snakker vi om matematikkvansker. Publisert: 21.09.2022 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel Støtte til barn med lærevansker bør inkludere mental helse, sier forskere ved UiO Mange barn har vedvarende utfordringer med språk, skriving, lesing og regning. Det kan ha negative konsekvenser for skoleresultater. Men kan denne typen vansker også påvirke barnas mentale helse? Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Lærerrommet: Hva er dyskalkuli og hva hjelper? Hvordan tilrettelegge for elever som virkelig strever med matematikk? Og hva er de viktigste tegnene på dyskalkuli? Publisert: 17.06.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Synet kan være den egentlige årsaken til barns problemer Har du dårlig motorikk eller strever med å lese, skrive eller løse matematikkoppgaver? Kanskje skyldes det egentlig måten hjernen din tolker synet. Publisert: 08.01.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk Mange pasienter med rusmiddelavhengighet har store lærevansker uten å vite om det KRONIKK: Det er kjent at ruspasienter med generelle lærevansker har flere tilbakefall til rus og i større grad avbryter behandlingen. Likevel viser ny norsk forskning at mange pasienter med rusmiddelavhengighet har gått gjennom årevis av behandling og oppfølging uten å få en diagnose for sine lærevansker eller psykiske utviklingshemming. Publisert: 02.12.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel Når tall blir et mareritt Til tross for at en av fire strever med matematikk, finnes det ingen gode forskningsbaserte undervisningsopplegg for disse barna. Masterstudenter setter nå matematikkvansker på agendaen. Publisert: 05.10.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Matematikkompasset Matematikkompasset brukes til å utvide læreres praksis i møte med elever i matematikkvansker. Gjennom å visualisere samspill, intensjonene med opplæringen og matematiske handlinger kan dette redskapet bidra til å sette retning for elevers ønskede utvikling. Publisert: 14.06.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Kronikk - Matematikk er ikke vanskelig, det krever bare innsats fra elevene De oppvoksende generasjonene er blitt vant til at alt skal være morsomt, skje fort og kreve minimalt med innsats. Publisert: 18.05.2017 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Blogg Hvorfor har mange barn vansker med både lesing og matematikk? Både lærere, PP-rådgivere og andre som arbeidet tett med barn som har utfordringer på skolen har nok ofte observert at mange barn som strever med lesing også har vansker med matematikk. Hvor vanlig er dette egentlig, og hva skyldes det? Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg Forskningsbasert matematikkundervisning: Hva skal til for å sikre grunnleggende forståelse? Mye fokus har vært rettet mot forskningbaserte språk og lesetiltak i barnehage og skole. Det er imidlertid svært gode grunner til at vi også bør fokusere mer på matematikk. I disse dager starter vi en ny undersøkelse hvor fokuset er nettopp forskningsbasert matematikkundervisning. Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Blogg Matematikkferdigheter, et oversett forskningsfelt: Kan tidlig intervensjon forebygge matematikkvansker? I motsetning til forskning på leseferdigheter, har forskningsaktiviteten både internasjonalt og i Norge vært langt lavere når det gjelder matematikkferdigheter. Publisert: 17.03.2016 Hentet fra Læringsbloggen
Fagartikkel Opplæring for elever med matematikkvansker Denne artikkelen oppsummerer noe av forskningen som er gjort på effekter av spesialpedagogisk undervisning for elever med matematikkvansker og skisserer hva som kjennetegner den undervisningen som virker best. Artikkelforfatterne beskriver hva som er de vanligste problemene elever med matematikkvansker sliter med og hvordan man kan identifisere disse. Publisert: 18.09.2015 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2015