Fagartikkel Etisk ansvar når barn mobbar Barnehagelæraren må ta i vare barn som vert mobba, men må likevel ikkje gløyma barnet som mobbar. Publisert: 27.05.2025 Hentet fra Første steg 1/2025
Podcast Episode 30: Hvorfor er mobbetallene fortsatt høye, og hva kan gjøres med det? Denne uka kom Elevundersøkelsen, som viser at mobbetallene kanskje ser ut til å ha stabilisert seg sammenlignet med i fjor. Men fremdeles er det altfor mange elever som blir mobbet på skolen i Norge. Publisert: 28.03.2025 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Podcast Lærerrommet: Mobbingens psykologi Hvem er utøverne av mobbing, hvem rammes – og hvilken betydning har klassen, skolen og hjemmet for mobbing? Dette får du svar på i denne episoden av Lærerrommet. Publisert: 16.01.2025 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast Lærerrommet: Hvordan inkludere alle i barnehagen? Hvordan kan du som jobber i barnehagen skape et trygt og inkluderende fellesskap. Her får du høre ulike perspektiver på mangfold og konkrete råd og tips til hvordan man best jobber med dette i barnehagen. Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Dansk — Fagfellevurdert Deltagelses(u)muligheder og skolefravær Skolefravær hænger tæt sammen med skoleoplevelser i relation til lærerne, kammeraterne og det faglige, hvor problemer i alle tre skolekontekster øger risikoen for fravær. Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Podcast Podkast: Mobbing — Hvorfor akkurat meg? For andre år på rad viser Elevundersøkelsen en klar økning blant elever i grunnskolen som opplever mobbing. Hvorfor er det slik? Og hva kan vi gjøre for å hindre mobbing? Publisert: 04.12.2024 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Kronikk Klar økning i mobbing: Vi trenger et mobbeløft i skolen! Alle former for mobbing i skolen øker, og skolens tiltak hjelper ikke. Kronikkforfatterne kommer med forslag til hva skolene kan gjøre. Publisert: 25.09.2024 Hentet fra forskning.no
Forskningskafe Ingelinn Gramstad om arbeid med forebygging og bekjempelse av mobbing og utenforskap i skolen Hvordan kan lærerkollegier og ansatte i skolen jobbe systematisk for å snu er negativt skolemiljø? Publisert: 20.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe Jon Rogstad om konsekvensene av mobbing og utenforskap Hva er konsekvensene av mobbing for barn og unge. Hvorfor er mobbeproblematikken så vanskelig å håndtere? Og hvilke tiltak kan lærere anvende for å motarbeide mobbingen? Publisert: 10.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningskafe Selma Therese Lyng om lærernes verktøykasse i møte med mobbing Hva er årsakene til at elever mobber? Og hvilke strategier har lærere tilgjengelig i møte med mobbingen? Publisert: 03.06.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast Lærerrommet: Hva skjuler seg bak de økte mobbetallene? Elevundersøkelsen har påvist en markant økning i andelen grunnskoleelever som opplever mobbing de to siste årene. Kan disse tallene stemme – og hvorfor hjelper ikke de mange gode tiltakene som settes inn i barnehagene og skolene? Publisert: 07.05.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Tourettes syndrom og mobbing i skolen En gjennomgang av tilgjengelig forskning om elever med Tourettes syndrom viser at disse elevene opplever mer mobbing enn sine medelever. Både trekk ved diagnosen og kunnskap og holdninger hos ansatte og medelever i skolen kan være årsaker til dette. Publisert: 04.04.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2023