Podcast Lærerrommet: Hvordan kan pedagogikk forebygge mobbing? Hva har pedagogikken som brukes å si for læringsmiljøet og inkluderingen i klasserommet - og for det forebyggende mobbearbeidet? Publisert: 25.08.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel – Kjefting er krenkelse Høy stemmebruk og kjefting foran andre er verbale krenkelser mot barn, sier forsker Ingrid Lund. Publisert: 31.05.2022 Hentet fra Første steg 1/2022
Forskningsnotat LHBTQ-ungdommer risikerer trakassering i skolen Å identifisere seg som lesbisk, homofil, bifil, transkjønnet og/eller queer er i seg selv tilstrekkelig for å bli utsatt for negative holdninger og handlinger i skolen. Publisert: 06.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert Fortellinger om utestenging og klassemiljø Det er sterk sammenheng mellom klassens klima og forekomst av mobbing og utestengelse. Et utrygt klima kan gi grobunn for mobbing og krenkelser fordi elevene er redde for sine egne posisjoner og tilhørighet i fellesskapet. Publisert: 02.03.2022 Hentet fra Paideia Vol 21. 1/2021
Podcast Lærerrommet: Hvordan møte krenkelser og hatprat i skolen? Hvilke grenser flytter krenkende ord på i et læringsmiljø? Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Mobbing og hatytringer blant skoleungdom i Oslo: Betydningen av elevenes minoritetsbakgrunn og skolekonteksten Denne artikkelen undersøker hvorvidt unges etniske og religiøse minoritetsbakgrunn gjør dem mer utsatt for krenkelser og eksklusjon. Publisert: 02.12.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Fagartikkel Lærermobbing må debatteres og snakkes åpent om Bare på den måten kan vi forebygge at dette skjer overfor stadig nye elever. Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Artikkel Lærere etterlyser mer opplæring om nettmobbing Lærere anerkjenner at nettmobbing er et problem i skolen, men føler seg dårlig forberedt til å adressere problemet. De etterlyser bedre retningslinjer og spesifikk opplæring. Publisert: 10.11.2021 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel Lærere som mobber elever Denne artikkelen bygger på en kvalitativ undersøkelse der seks grunnskoleelever har beskrevet sitt møte med lærere som de opplevde krenket og mobbet dem. Flere av dem ble i tillegg også mobbet av medelever. Publisert: 08.11.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2020
Podcast Lærerrommet: Ghosting og digital mobbing, hvordan rammer det? Hva kjennetegner mobbing, trakassering og såkalt ghosting på nett? Hva vet vi om hvordan barn og ungdom som utsettes har det og får det? Publisert: 11.10.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast Må du være jurist for å være skoleleder? En norsk rektor må forholde seg til 400 lover og forskrifter. Ofte kommer elevens rettigheter i konflikt med arbeidstakers. Altså lærerens. Er det på tide å ansette jurister på skolene? Publisert: 06.10.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Unge gutter bruker skjellsord som humor Skjellsord knyttet til homofili og hudfarge brukes på en særegen måte blant gutter på ungdomsskolen. Elise Margrethe Vike Johannessen mener ungdommene snur fordommer til humor. Publisert: 04.06.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no