Artikkel – Det er en myte at noen ikke har hjerne for matematikk OsloMet-forsker Bjørn Smestad har råd til elever som ønsker å bli bedre i matematikk. Publisert: 05.02.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Ny forskning: Derfor slutter ungdom med idretten sin Hvordan kan vi skape miljøer som bidrar til at idrettsungdom beholder motivasjonen til å fortsette med idretten sin? Forskere kan ha funnet svaret i en fersk studie. Publisert: 29.01.2019 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale God faglig utvikling og økt motivasjon for opplæring Alternative vekslingsmodeller innebærer hyppigere pendling mellom skolebasert og bedriftsbasert opplæring sammenliknet med hovedmodellen. De bidrar til tettere samarbeid mellom skole og arbeidsliv, men kan samtidig være krevende både å organisere og å gjennomføre. Publisert: 07.01.2019 Hentet fra NIFU
Artikkel Bruk av teknologi i undervisningen kan gjøre underverker for motivasjonen til elevene Bruk av teknologi og apper som læringsverktøy kan gi lite motiverte elever en ny glød, skriver høgskolelektor Ellen Romstad ved Høgskolen i Østfold i denne artikkelen. Publisert: 04.12.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Podcast Lærerrommet episode 11: Mer motivasjon i klasserommet? Hvordan kan en lærer ta vare på elevers kreativitet og oppfinnertrang, og gå litt utenfor den vante tralten i klasserommet? Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Skolerelaterte faktorer knyttet til psykisk stress og uro hos elever i ungdomstrinnet Mange unge sliter med psykiske vansker. Omfanget av slike lidelser øker, spesielt blant jenter. Er det mulig å finne noen skolerelaterte faktorer som kan knyttes opp til økende stress og uro blant unge i skolen? Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2018
Fagfellevurdert Inkludering av minoritetsspråklige elever i kroppsøvingsfaget – utfordringer og strategier med utgangspunkt i et lærerperspektiv Hvilke utfordringer opplever kroppsøvingslærere, og hvilke strategier anvender de, i arbeidet med å inkludere elever med minoritetsspråklig bakgrunn i kroppsøvingsfaget ? Publisert: 27.11.2018 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 2) 3/2018
Kronikk Ikke kims bort kunnskap med myter fordi du jobber med barn Kunnskap gjør barn nysgjerrige. De skal fortsatt få gode historier og myter, men vi kan ikke tro at det er det som lærer barna naturvitenskap. Publisert: 31.10.2018 Hentet fra forskning.no
Omtale Vil øke elevengasjementet i klasserommet Kan engasjementet øke hos elevene ved at lærere får tilbakemelding på sin egen praksis i klasserommet? Det ønsker nyansatt stipendiat ved Læringsmiljøsenteret, Ella Bjerga Pettersen, å finne ut av. Publisert: 18.10.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert Innenfor eller utenfor? En studie av engasjement hos tre 9. klasser i møte med litterære tekster som faglige problem Engasjement er en sentral og sammensatt kategori i pedagogisk og fagdidaktisk forskning, og det finnes modeller for både å fange opp og beskrive fenomenet innenfor ulike forskningsparadigmer. Publisert: 03.09.2018 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 4) 1/2018
Fagartikkel Tvang – skoleforskningens blinde felt En vesentlig faktor som påvirker både elever og lærere, er at opplæringen er obligatorisk. Det er påfallende at denne grunnleggende forutsetningen får så lite oppmerksomhet i skoleforskningen. Publisert: 21.08.2018 Hentet fra Bedre skole 3/2018
Kronikk – Nynorsk bør være valgfag Det er ikke nødvendigvis det å beherske nynorsk og bokmål som gjør deg smartere, men å beherske flere språk. Det kunne med andre ord like gjerne ha vært kinesisk på timeplanen. Publisert: 30.05.2018 Hentet fra NTNU