Fagfellevurdert Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen Helt siden 1960-tallet har det i Norge vært bred politisk enighet om at barn med nedsatt funksjonsevne skal gå i og ha tilgang til vanlig barnehage. Hvordan utspiller disse prinsippene og politikken seg, og hva kjennetegner samspillet mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagehverdagen? Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Barn (Vol. 42) 2/2024
Dansk — Fagfellevurdert Deltagelses(u)muligheder og skolefravær Skolefravær hænger tæt sammen med skoleoplevelser i relation til lærerne, kammeraterne og det faglige, hvor problemer i alle tre skolekontekster øger risikoen for fravær. Publisert: 12.12.2024 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 8) 2-3/2024
Fagartikkel Kontroversielle spørsmål på dagsorden God demokratiundervisning innebærer å jobbe med kontroversielle temaer i klasserommet. Men da er det også viktig å ha klart for seg hva det vil si at noe er kontroversielt, og hvordan man best kan introdusere og behandle slike spørsmål sammen med elevene. Publisert: 11.12.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagfellevurdert «Skolen har jo som mandat å utjevne sosial ulikhet» – lærerpraksis i en utjevningspolitisk kontekst Siden begynnelsen av 2000-tallet har norske myndigheter iverksatt områdesatsinger i utsatte byområder som et ledd i å utjevne sosiale ulikheter i samfunnet. Hvordan relaterer områdesatsinger til læreres praksis i skolen? Publisert: 06.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Fagfellevurdert Foreldre til barn med autismespekterforstyrringar sine erfaringar kring samarbeid mellom skule og heim Samarbeidet mellom foreldre og skule er eit viktig tema innan pedagogisk psykologi og har potensielle implikasjonar for organiseringa av tenestetilbodet for familiar for barn med autismespekterforstyrringar. Publisert: 05.12.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2024
Fagartikkel Autisme, kamufleringsatferd og helsemessige kostnader Mange autister, som generelt utgjør en sosial minoritetsgruppe, opplever lav sosial status, misforståelser, sosial devaluering og avvisning. Slik kan kamufleringsatferd forstås som et forsøk på å verge seg mot fordommer og diskriminering. Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Podcast Mer kunnskap – på bekostning av barns personvern? Regjeringen vil opprette et nasjonalt individregister med personopplysninger om barnehagebarn og skoleelever. Det skal ikke hentes inn samtykke og opplysningene er av sensitiv karakter, men det spiller vel ingen rolle – når målet er mer kunnskap? Publisert: 27.11.2024 Hentet fra Lærerprofesjonens etiske råd
Engelsk — Fagfellevurdert Youth Debt in a Life-Course Context: Young Peopleʼs Ways into and out of Debt in Norway Etter tiår med deregulering av finanssektoren og økende tilgang på kreditt, har andelen personer med lånefinansiert forbruk og rentebærende lån økt. Publisert: 21.11.2024 Hentet fra Nordisk välfärdsforskning | Nordic Welfare Research (Vol. 9) 3/2024
Engelsk — Podcast Why Kindergarten Matters for Children Growing Up in Poor Families Podcast: Discover how quality preschool education can catalyze children's future success. Listen now to learn more. Publisert: 18.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Store endringer i norske ungdommers fritid, ifølge ny rapport Forskerne har delt ungdomsskoleelever fra hele landet inn i fem ulike grupper etter hva de gjør på fritiden. Studien tegner et mangfoldig bilde av ungdoms fritidsvaner og hvordan de har endret seg de siste ti årene. Publisert: 18.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Ny metode kartlegger ungdoms engasjement Et stort internasjonalt prosjekt om ungdommers politiske og samfunnsmessige engasjement undersøker deres forhold til lokalpolitikk og deltakelse. Publisert: 14.11.2024 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Artikkel Mangfoldsrådgiver i skolen – en ekstra ressurs med uklart mandat Dersom arbeidet til mangfoldsrådgiverne i ungdomsskolen og voksenopplæringen skal fungere best mulig, må mandatet spisses og det forebyggende arbeidet utvikles. Det kommer fram i en fersk rapport fra NOVA. Publisert: 13.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet