Artikkel Det kan være bra for noen unge å bo alene på institusjon Barn og unge med spesielt store utfordringer kan ha nytte av å bo alene i institusjon. Men tiltaket bør lovreguleres bedre. Hvis ikke kan menneskerettighetsbrudd gå under radaren, mener OsloMet-forskere bak ny studie. Publisert: 05.10.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel For mye tilrettelegging i skolen gjør elever mer engstelige En ny undersøkelse viser at lærere i stor grad lar elever slippe å gjøre ting de ikke ønsker. – Dette er et gedigent problem i skolen, sier forsker. Publisert: 05.10.2023 Hentet fra Universitetet i Agder
Fagfellevurdert Psykisk helse i skolen og lærerrollen: kan sosial og emosjonell læring bidra? Deltakelse i intervensjoner for å fremme elevers psykiske helse kan ha positiv effekt på læreres opplevde kompetanse innenfor feltet, og bidrar til å samordne og målrette lærernes innsats. Denne studien utforsker læreres erfaringer med tiltaket ROBUST, som har som mål å stimulere elevers sosiale og emosjonelle kompetanser samt styrke læreres kompetanse i å undervise i sosial og emosjonell læring. Publisert: 04.10.2023 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2023
Podcast Spesialpedagogisk spørretime #2 Forskerne i SpedAims fortsetter å besvare spørsmål fra lytterne våre. Denne gangen handler det blant annet om ADHD, utviklingsmessige språkforstyrrelser og evnerike barn. Publisert: 04.10.2023 Hentet fra SpedAims – Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering
Artikkel Økning i rapportering av seksuell vold blant ungdom En ny studie fra OsloMet viser at én av fire ungdommer rapporterer om seksuell vold i løpet av oppveksten. Omfanget øker også kraftig over tid. Samtidig utsettes færre for fysisk vold fra foreldre. Publisert: 03.10.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Utsatte grupper trenger seksualundervisning Sammen med iranske kolleger, har Shahram Moradi forsket på effekten av seksualundervisning for tenåringsjenter med kognitive funksjonsnedsettelser. Publisert: 17.08.2023 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Skulen skaper større forskjellar mellom elevar Norsk skule skal gi alle like moglegheiter. No viser forsking frå HINN at forskjellane i skuleprestasjonar mellom elevar med ulik sosial bakgrunn aukar gjennom heile grunnskulen. Publisert: 07.08.2023 Hentet fra Universitetet i Innlandet
Artikkel Det står bra til med ungdom i Oslo. På flere områder bedre enn før Ung i Oslo 2023: – Vi ser en positiv utvikling på flere områder, sier forsker Anders Bakken ved NOVA, OsloMet. Trivselen øker, og færre forteller om ensomhet og psykiske plager. Likevel har mange fortsatt en utfordrende hverdag. Publisert: 27.06.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Forskere bekymret for bruk av kokain under russefeiringen Kokainen har gjort sitt inntog i russefeiringen. I hvor stor grad vet ikke forskerne, men de er bekymret. Spesielt for ungdommer som er ekstra sårbare. Publisert: 27.06.2023 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Forsoning i klasserommet Klasserommet var den viktigste arenaen for fornorskningen og kan bli den viktigste arenaen for revitalisering av tapt språk og kultur. Publisert: 23.06.2023 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Artikkel Ungdom som ikke er heterofile er mindre tilfredse med livet Ungdommer som ikke er heterofile sliter mer med ensomhet og psykiske plager, viser fersk forskning fra NOVA ved OsloMet. − Det blir viktig å følge med på denne gruppen fremover, sier forsker Anders Bakken. Publisert: 23.06.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Barn fra fattige familier ligger to og et halvt år etter barn fra rike familier på skolen Forskjellene i prestasjoner øker gjennom skoleløpet og har også økt over tid. Publisert: 21.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo