Fagartikkel Om blinde flekkar i møte med elevmangfaldet Dei sosioøkonomiske skilnadane i skulen er svært resistente og overlever satsingar og program. I denne artikkelen spør artikkelforfattaren om det dermed er slik at skulen kan frikjennast i arbeidet med å gjere skilnadane mindre? Eller er det slik at skulen gjennom sine kulturar og sin arbeidsmåte umedvete forsterkar og attskapar desse skilnadane? Publisert: 21.03.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2021
Fagartikkel Effekt og betydning av helsesykepleier i skolen – et randomisert eksperiment I et forskningsprosjekt fikk tolv kommuner over en toårsperiode tilført et halvt årsverk ekstra helsesykepleierressurs. Studien viste at det er vanskelig å finne kvantitative målbare effekter, mens resultater fra den kvalitative studien viste til helsesykepleier som en viktig samarbeidspartner. Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Fagartikkel Covid-19 og yrkesfagene, hvordan gikk det med elevene? «Yrkesfagelevene i Sør-Norge-regionen er fornøyde med hjemmeskole i Korona-året 2020-2021.» Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Yrke 4/2021
Blogg Robuste barn vokser på (og i) trær! Det krever robusthet, det her livet! Robusthet er styrke og samtidig å kjenne sin begrensning. Det er å lære å si ja, og nei. Robusthet er å reise seg igjen, etter å ha falt. Publisert: 11.03.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel Selvskading blant unge i Norge øker Ytre press og krav til å lykkes er en viktig årsak, hevder forsker. Publisert: 09.03.2022 Hentet fra Nord Universitet
Fagfellevurdert Forekomst av seksuell trakassering av tenåringer og sammenhengen med depressive symptomer. Hvilken betydning har sosiale relasjoner? I løpet av ungdomsperioden vil mange oppleve seksuell trakassering. Studier fra Norge og andre land viser at seksuell trakassering i ungdomsperioden er et utbredt fenomen. Publisert: 07.03.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Podcast Psykt normalt? Ungdom på videregående rapporterer økende omfang av psykiske plager. Sosiale medier viser en trend blant de unge på å si de har en mental diagnose. Men hva er forskjellen på en psykisk lidelse og noe som vi egentlig bør kunne takle? Publisert: 16.02.2022 Hentet fra Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Media oppmuntrer til digital generasjonskonflikt Media tegner et ganske skremmende bilde av barn og unges hverdagsliv på nett. Sånt kan det bli generasjonskonflikt av, mener forskere fra NOVA ved OsloMet. Publisert: 11.02.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Fungerer spesialklasse og lærarassistent som hjelpetiltak for sårbar ungdom? Problemstillinga i denne artikkelen er korleis hjelpetiltaka lærarassistent og spesialklasse fungerer når det gjeld å oppnå utdanningskompetanse – både frå vidaregåande og høgre utdanning. Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Artikkel Professor: – Ord som «homo» og «lesbisk» virker litt gammeldagse nå Én av fem unge plasserer ikke seg selv i kategoriene «hetero», «homo» eller «lesbisk». Publisert: 08.02.2022 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hvordan jobber frivillige organisasjoner med inkludering av barn og unge i fritidsaktiviteter? – Organiserte fritidsaktiviteter er viktige for at barn og unge får oppleve fellesskap, tilhørighet og mestring viser en ny rapport. Publisert: 07.02.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Fagfellevurdert Hvorfor ser færre unge lyst på livet? Utviklingen for opplevd livskvalitet blant ungdom og yngre voksne i Norge Tidligere lå yngre høyest i opplevd livskvalitet. Nå ligger de lavest. Nedgangen blant ungdom og yngre voksne i Norge i tiåret 2009–2019 må kunne kalles dramatisk, og det å forstå hva som har skapt den blir viktig om en skal klare å snu utviklingstendensen. Publisert: 02.02.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021