Artikkel Under halvparten av norsk ungdom følger kostholdsrådene Mange norske barn og unge følger ikke anbefalingen om daglig inntak av frukt og grønt, og mange får heller ikke anbefalt mengde fysisk aktivitet. Publisert: 28.08.2020 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Fagfellevurdert Prosessuell interseksjonalitet: gutter, posisjoner og prosesser Denne artikkelen ser på gutters problemer i skolen i lys av prosessuell interseksjonell teori. Publisert: 24.08.2020 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 44) 2/2020
Artikkel Mange ungdommer opplevde personlig vekst i koronatiden En ny NOVA-undersøkelse viser at hele tre av fire ungdommer mente at pandemien påvirket livene deres positivt. Det overrasket ungdomsforsker Anders Bakken. Publisert: 15.06.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Lærerrommet: Livet med sosiale medier Svært mange 9 – 18-åringer er på et eller flere sosiale medier. Hva medfører bruken og hva påvirker det, i klasserommet og hjemme? Publisert: 19.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Livsmestring: «kunsten å løfte seg selv etter håret» Evnen til å mestre egne liv settes nå definitivt på prøve for barn og unge i skoler og barnehager. Idealene nærhet og kontakt byttes ut med avstand og unngåelse. Isolasjon og karantene er blitt hverdagsliv for flere. Publisert: 17.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk Livsmestring inn i skolen – hva nå? Antall elever som opplever å være ensomme øker, færre trives på skolen og motivasjon synker fra midten av barneskolen. Hvordan kan vi jobbe med livsmestring for at alle barn skal ha det trygt og godt, og oppleve motivasjon for skolen? Publisert: 07.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Slik kan barnehagen fange opp de sårbare barna Barnehageansatte bør se etter endringer i barnas følelser og oppførsel. Publisert: 21.04.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Barn som er svært for tidlig fødte står i fare for å ha store språkvansker over lang tid – Ekstremt premature barn er i risiko for vedvarende språkvansker og kan dermed ha så pass store språkvansker når de er 5 år at de ikke klarer å henge med i samtaler eller snakke i fullstendige setninger. Dette sier Imac Zambrana, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk som sammen med forskere fra Folkehelseinstituttet og Universitetet i Göteborg har forsket på 27 000 søskenpar. Publisert: 06.04.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Ikke ta fra dem mobilen – lær dem heller å bruke den! Vi anbefaler at foreldre og lærere er positivt nysgjerrige til barns digitale liv, heller enn å være opptatt av å kontrollere. Publisert: 24.03.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale – Vi vet for lite om barn og unges digitale hverdagsliv Halla B. Holmarsdottir skal undersøke hvordan teknologi påvirker barn og unges liv. Publisert: 08.03.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert «DU SKAL IKKE MOBBE». En psykoanalytisk revolusjon i tilnærmingen til mobbing? Hva innebærer det å ta psykoanalysens ide om det ubevisste på alvor i tilnærmingen til mobbeproblemet i skolen? Artikkelen undersøker denne problemstillingen. I del 1 undersøkes meningsskapende strukturer og prosesser som er på spill i mobbingen og i kampen mot mobbing. I del 2 undersøker forfatterne muligheten av et slikt fokus-skifte i lys av Derridas begrepspraksis knyttet til rettferdighet og gjestfrihet. Publisert: 26.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 6 (2020)
Artikkel Furuset har fremdeles store utfordringer Ny rapport avdekker store utfordringer, men forskere mener at styrking av de fysiske omgivelsene og lokale ressurser vil motvirke de negative trendene i området. Publisert: 17.02.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet