Artikkel – Ungdom betaler en høy pris for å lojalt følge smittevernreglene Ungdom hadde god kunnskap om smittevern, men rapporterte om dramatisk lav livskvalitet etter at samfunnet stengte ned, ifølge ny studie. Publisert: 16.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Dataspill gir ikke barn psykiske problemer Barn som viser tegn på spillavhengighet er ikke mer utsatt for psykiske vansker, viser ny forskning. Noen får til og med mindre angst enn andre. Publisert: 14.09.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk «Likes» og kommentarer fører til dårligere selvbilde Jenter som «liker» og kommenterer på det andre legger ut på sosiale media får dårligere selvbilde over tid. Posting på egne profiler har ingen betydning. Publisert: 08.09.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Fem lærdommer fra ungdommenes koronaerfaringer Hvordan gikk det med ungdommen under nedstengingen av samfunnet i vår? Dette har NOVA-forskere undersøkt i en ny studie. Publisert: 02.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Under halvparten av norsk ungdom følger kostholdsrådene Mange norske barn og unge følger ikke anbefalingen om daglig inntak av frukt og grønt, og mange får heller ikke anbefalt mengde fysisk aktivitet. Publisert: 28.08.2020 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Fagfellevurdert Prosessuell interseksjonalitet: gutter, posisjoner og prosesser Denne artikkelen ser på gutters problemer i skolen i lys av prosessuell interseksjonell teori. Publisert: 24.08.2020 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 44) 2/2020
Artikkel Mange ungdommer opplevde personlig vekst i koronatiden En ny NOVA-undersøkelse viser at hele tre av fire ungdommer mente at pandemien påvirket livene deres positivt. Det overrasket ungdomsforsker Anders Bakken. Publisert: 15.06.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Lærerrommet: Livet med sosiale medier Svært mange 9 – 18-åringer er på et eller flere sosiale medier. Hva medfører bruken og hva påvirker det, i klasserommet og hjemme? Publisert: 19.05.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Livsmestring: «kunsten å løfte seg selv etter håret» Evnen til å mestre egne liv settes nå definitivt på prøve for barn og unge i skoler og barnehager. Idealene nærhet og kontakt byttes ut med avstand og unngåelse. Isolasjon og karantene er blitt hverdagsliv for flere. Publisert: 17.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk Livsmestring inn i skolen – hva nå? Antall elever som opplever å være ensomme øker, færre trives på skolen og motivasjon synker fra midten av barneskolen. Hvordan kan vi jobbe med livsmestring for at alle barn skal ha det trygt og godt, og oppleve motivasjon for skolen? Publisert: 07.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Slik kan barnehagen fange opp de sårbare barna Barnehageansatte bør se etter endringer i barnas følelser og oppførsel. Publisert: 21.04.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Barn som er svært for tidlig fødte står i fare for å ha store språkvansker over lang tid – Ekstremt premature barn er i risiko for vedvarende språkvansker og kan dermed ha så pass store språkvansker når de er 5 år at de ikke klarer å henge med i samtaler eller snakke i fullstendige setninger. Dette sier Imac Zambrana, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk som sammen med forskere fra Folkehelseinstituttet og Universitetet i Göteborg har forsket på 27 000 søskenpar. Publisert: 06.04.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo