Kronikk Livsmestring inn i skolen – hva nå? Antall elever som opplever å være ensomme øker, færre trives på skolen og motivasjon synker fra midten av barneskolen. Hvordan kan vi jobbe med livsmestring for at alle barn skal ha det trygt og godt, og oppleve motivasjon for skolen? Publisert: 07.05.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Slik kan barnehagen fange opp de sårbare barna Barnehageansatte bør se etter endringer i barnas følelser og oppførsel. Publisert: 21.04.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Barn som er svært for tidlig fødte står i fare for å ha store språkvansker over lang tid – Ekstremt premature barn er i risiko for vedvarende språkvansker og kan dermed ha så pass store språkvansker når de er 5 år at de ikke klarer å henge med i samtaler eller snakke i fullstendige setninger. Dette sier Imac Zambrana, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk som sammen med forskere fra Folkehelseinstituttet og Universitetet i Göteborg har forsket på 27 000 søskenpar. Publisert: 06.04.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Ikke ta fra dem mobilen – lær dem heller å bruke den! Vi anbefaler at foreldre og lærere er positivt nysgjerrige til barns digitale liv, heller enn å være opptatt av å kontrollere. Publisert: 24.03.2020 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale – Vi vet for lite om barn og unges digitale hverdagsliv Halla B. Holmarsdottir skal undersøke hvordan teknologi påvirker barn og unges liv. Publisert: 08.03.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert «DU SKAL IKKE MOBBE». En psykoanalytisk revolusjon i tilnærmingen til mobbing? Hva innebærer det å ta psykoanalysens ide om det ubevisste på alvor i tilnærmingen til mobbeproblemet i skolen? Artikkelen undersøker denne problemstillingen. I del 1 undersøkes meningsskapende strukturer og prosesser som er på spill i mobbingen og i kampen mot mobbing. I del 2 undersøker forfatterne muligheten av et slikt fokus-skifte i lys av Derridas begrepspraksis knyttet til rettferdighet og gjestfrihet. Publisert: 26.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 6 (2020)
Artikkel Furuset har fremdeles store utfordringer Ny rapport avdekker store utfordringer, men forskere mener at styrking av de fysiske omgivelsene og lokale ressurser vil motvirke de negative trendene i området. Publisert: 17.02.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Ungdomslivet på bygda og i byene er overraskende likt Det er små forskjeller mellom ungdomslivet i distriktene og i sentrale strøk, ifølge nye tall fra Ungdata-undersøkelsen. Publisert: 15.02.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Hva kjennetegner ungdom som går på norske fritidsklubber og ungdomshus? Hva kjennetegner norske ungdommer som bruker fritidsklubber? Er det noen trekk som øker eller reduserer sannsynligheten for at ungdom bruker fritidsklubbene? Og i hvilken grad varierer dette mellom kommuner av ulik størrelse? Publisert: 07.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 1) 1/2020
Artikkel Forsker på jenter i stemmeskiftet Musikklektor ved Nord universitet, Runa Hestad Jenssen, opplever at både sangere, dirigenter og lærere blir overrasket når hun forteller at også jenter kommer i stemmeskiftet. Publisert: 06.02.2020 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel Internett utjevner forskjeller mellom ungdommer Ungdom med funksjonsnedsettelse mestrer sin digitale hverdag på lik linje med andre ungdommer. Publisert: 13.01.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Fire av ti unge flyktninger strever psykisk 42 prosent av enslige mindreårige asylsøkere opplever et høyt nivå av posttraumatisk stress fem år etter at de kom til Norge. Publisert: 07.01.2020 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo