Artikkel Folkehelse og livsmestring – og elevenes følelser Elever som har lærevansker, har det til felles med sine medelever og lærere at de også må håndtere følelsene inne i seg. Publisert: 10.06.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Fagartikkel Selvbildet i en verden av vellykkethets- og prestasjonspress Denne artikkelen er en redigert versjon av et foredrag forfatteren holdt på konferansen Utenforskap 2021. Temaet er om hvor viktig personalet i barnehage og skole er for å skape gode og inkluderende miljøer som ivaretar selvbildet til alle barn. Både barn med åpenbare vansker og de som tilsynelatende fungerer godt, kan streve med vanskelige tanker og følelser som det er viktig at de får satt ord på og delt med andre. Publisert: 09.06.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2021
Fagfellevurdert Å gjøre «det som er liksom planen, da» – en kvalitativ intervjustudie av skolestress blant unge jenter som et strukturelt problem Skolestress har vært et gjennomgangstema i Norge i studier av ungdoms trivsel. Jenter rapporterer gjennomgående om langt flere symptomer på skolestress enn gutter. Hva er det med skolen som stresser ungdommene, og hvordan kan dette henge sammen med forhold i og utenfor skolen? Publisert: 08.06.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 7/2021
Podcast Lærerrommet: Selektiv mutisme, hva er det og hva hjelper? De kalles ofte de stille eller tause barna, og snakker ofte ikke selv om de vil. Hvilken oppfølging i skole og barnehage kan hjelpe? Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Selvmord blant ungdom påvirker mange En ungdoms selvmord griper inn i skolehverdagen og kan oppleves som en krise i lokalsamfunnet. God hjelp går ut på å finne et riktig nivå for hva som kreves av informasjon og støtte. Publisert: 31.05.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Fagfellevurdert Unge uføre og veien til uføretrygd Det har vært en økende innstrømming til uføretrygd blant unge de siste tiårene. Andelen uføretrygdede i aldersgruppen 18–29 har økt fra 0,8 prosent i år 2000 til 2,5 prosent i 2020. Publisert: 24.05.2022 Hentet fra Søkelys på arbeidslivet (Årg. 39) 1/2022
Forskningsnotat LHBTQ-ungdommer risikerer trakassering i skolen Å identifisere seg som lesbisk, homofil, bifil, transkjønnet og/eller queer er i seg selv tilstrekkelig for å bli utsatt for negative holdninger og handlinger i skolen. Publisert: 06.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert Forebyggende hjelpetiltak under korona våren 2020 Denne studien undersøkte hvordan foreldre som mottok et forebyggende foreldrerådgivningstiltak opplevde at koronapandemien og smittevernstiltakene våren 2020 påvirket familien. Publisert: 06.04.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2022
Fagartikkel Skolen som emosjonell arena – hvordan uro i skolen kan påvirke lærere emosjonelt Denne artikkelen bygger på en kvalitativ intervjustudie av fem lærere i ungdomsskole og videregående skole om hvordan de opplever uro i skolen. Artikkelforfatterne drøfter her hvordan slik uro virker inn på lærerne emosjonelt og på deres profesjonsutøvelse. Publisert: 01.04.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2021
Artikkel Finner depresjonstegn hos unge via nettet Kan man se tegn til depresjon gjennom å analysere det unge skriver på nett og chatter om? Svaret er ja. Symptomer på depresjon kan avsløres gjennom å analysere ordvalg, setninger og sammenhengen mellom disse, viser forskning. Publisert: 31.03.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Tiltak for barn og unge med spesielle utfordringer. Tverretatlig satsing ble parallelle sololøp Kommuner overdynges av statlige råd om tverretatlig samarbeid − og mister oversikten. Det paradoksale er at departementer og direktorater som skal gi råd, selv ikke selv klarer å samarbeide når de utarbeider opplegg som skal bidra til bedre samarbeid på kommunenivå. Publisert: 25.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Artikkel – Vi må bli bedre til å tolke symptomer på autisme og ADHD hos jenter Jenter tilpasser seg ofte bedre sosialt, og får senere diagnose. Det kan føre til angst, depresjon og spiseforstyrrelser. Publisert: 22.03.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no