Svensk — Artikkel Sårbara ungdomar - hur ska de bäst få jobb och en plats i samhället? Hva må til for å hjelpe sårbare ungdommer slik at de inkluderes i arbeid, utdanning og samfunnsliv? En ny forskningsrapport oppsummerer situasjonen i Norden. Vi avslører resultatet med en gang: Det er ingen «quick fix». Publisert: 19.10.2022 Hentet fra Arbeidsliv i Norden
Artikkel Hvordan snakker jeg med barna om sykdom og død? Her er 8 tips til samtalen. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Artikkel Barn som pårørende: Slik snakker du med foreldrene Jo mer du som barnehageansatt vet, jo mer kan du hjelpe barna. Publisert: 12.10.2022 Hentet fra Første steg 2/2022
Fagartikkel Selektiv mutisme hos barn og unge - hvordan arter det seg i barnehage og skole og hva er god hjelp? Denne artikkelen handler om hvordan selektiv mutisme kommer til uttrykk hos barn og unge i barnehage og skole, og hvordan de kan få best hjelp. Publisert: 03.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Forskningsnotat Fleksible undervisningsrom, fysisk aktivitet og læring Ifølge studien som oppsummeres her, fører fleksible læringsrom til mer fysisk aktive elever. I tillegg fremmet de fleksible læringsrommene elevsentrerte arbeidsmåter og førte til mer samarbeid, aktiv læring og kreativitet. Publisert: 26.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Podcast Lærerrommet: Barn og elever fra krig, hva er best i skole og barnehage? Hva er den beste inkluderende praksisen for barn og elever som har flyktet fra krig, og hvilken kunnskap og erfaring har vi? Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Forskningsnotat Traumesensitiv tilnærming i skule og barnehage Studien som blir presentert her, ser nærmare på traumesensitiv tilnærming. Fokuset i studien er på om traumesensitive intervensjonar kan påverke læringa til barn og unge med traume i positiv retning. Publisert: 23.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Mobber selv om de vet at det er galt – skolenes tiltak virker ikke Elever som mobber andre vet at det de gjør er galt, men bruker moralsk frakobling for å unngå å håndtere de negative følelsene som oppstår etterpå. Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel En flyktningkompetent skole Norge mottar i disse dager mange barn som flykter fra krigen i Ukraina. Selv om dette er barn fra et utviklet europeisk land som ikke er så ulikt vårt eget, så vil det være forskjeller i kultur og forventninger som skolen må ta høyde for. Publisert: 08.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Forskningsnotat Leik som traumeterapi Studien som blir presentert her, ser nærmare på påverknaden barnesentrert leikterapi kan ha på barn som har opplevd potensielt traumatiske situasjonar. Publisert: 06.09.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagartikkel Depresjon i et skoleperspektiv Denne artikkelen tar for seg hvordan lærere kan avdekke at elever sliter med depresjon, og hvordan de best mulig kan tilrettelegge skoledagen for disse elevene. Publisert: 29.08.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Podcast Lærerrommet: Hvordan kan pedagogikk forebygge mobbing? Hva har pedagogikken som brukes å si for læringsmiljøet og inkluderingen i klasserommet - og for det forebyggende mobbearbeidet? Publisert: 25.08.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet