Forskningsnotat LHBTQ-ungdommer risikerer trakassering i skolen Å identifisere seg som lesbisk, homofil, bifil, transkjønnet og/eller queer er i seg selv tilstrekkelig for å bli utsatt for negative holdninger og handlinger i skolen. Publisert: 06.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Fagfellevurdert Forebyggende hjelpetiltak under korona våren 2020 Denne studien undersøkte hvordan foreldre som mottok et forebyggende foreldrerådgivningstiltak opplevde at koronapandemien og smittevernstiltakene våren 2020 påvirket familien. Publisert: 06.04.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2022
Fagartikkel Skolen som emosjonell arena – hvordan uro i skolen kan påvirke lærere emosjonelt Denne artikkelen bygger på en kvalitativ intervjustudie av fem lærere i ungdomsskole og videregående skole om hvordan de opplever uro i skolen. Artikkelforfatterne drøfter her hvordan slik uro virker inn på lærerne emosjonelt og på deres profesjonsutøvelse. Publisert: 01.04.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2021
Artikkel Finner depresjonstegn hos unge via nettet Kan man se tegn til depresjon gjennom å analysere det unge skriver på nett og chatter om? Svaret er ja. Symptomer på depresjon kan avsløres gjennom å analysere ordvalg, setninger og sammenhengen mellom disse, viser forskning. Publisert: 31.03.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Tiltak for barn og unge med spesielle utfordringer. Tverretatlig satsing ble parallelle sololøp Kommuner overdynges av statlige råd om tverretatlig samarbeid − og mister oversikten. Det paradoksale er at departementer og direktorater som skal gi råd, selv ikke selv klarer å samarbeide når de utarbeider opplegg som skal bidra til bedre samarbeid på kommunenivå. Publisert: 25.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Artikkel – Vi må bli bedre til å tolke symptomer på autisme og ADHD hos jenter Jenter tilpasser seg ofte bedre sosialt, og får senere diagnose. Det kan føre til angst, depresjon og spiseforstyrrelser. Publisert: 22.03.2022 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel Småbarns utvikling av generelle motstandsressurser Opplever barnet selvbestemmelse, medvirkning og hjelp til å takle stress i barnehagen, vil det utvikle generelle motstandsressurser. Det er viktig for å takle motgang i livet. Publisert: 21.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Fagartikkel Effekt og betydning av helsesykepleier i skolen – et randomisert eksperiment I et forskningsprosjekt fikk tolv kommuner over en toårsperiode tilført et halvt årsverk ekstra helsesykepleierressurs. Studien viste at det er vanskelig å finne kvantitative målbare effekter, mens resultater fra den kvalitative studien viste til helsesykepleier som en viktig samarbeidspartner. Publisert: 18.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Blogg Robuste barn vokser på (og i) trær! Det krever robusthet, det her livet! Robusthet er styrke og samtidig å kjenne sin begrensning. Det er å lære å si ja, og nei. Robusthet er å reise seg igjen, etter å ha falt. Publisert: 11.03.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel Selvskading blant unge i Norge øker Ytre press og krav til å lykkes er en viktig årsak, hevder forsker. Publisert: 09.03.2022 Hentet fra Nord Universitet
Fagfellevurdert Forekomst av seksuell trakassering av tenåringer og sammenhengen med depressive symptomer. Hvilken betydning har sosiale relasjoner? I løpet av ungdomsperioden vil mange oppleve seksuell trakassering. Studier fra Norge og andre land viser at seksuell trakassering i ungdomsperioden er et utbredt fenomen. Publisert: 07.03.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Artikkel Søvnproblemer, stress og bekymring under pandemien Enkelte yrker fikk det mye travlere på grunn av Covid-19. Det gikk ut over søvnen for flere arbeidstakere i samfunnskritiske yrker. Publisert: 04.03.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn