Fagartikkel Du kan oppdage barn med problemer tidlig Barnehageansatte kan redde barn med atferdsproblemer fra å ende opp som kriminelle, mener voldsforsker. Vær oppmerksom på disse risikofaktorene. Publisert: 03.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021
Podcast Psykt normalt? Ungdom på videregående rapporterer økende omfang av psykiske plager. Sosiale medier viser en trend blant de unge på å si de har en mental diagnose. Men hva er forskjellen på en psykisk lidelse og noe som vi egentlig bør kunne takle? Publisert: 16.02.2022 Hentet fra Det medisinske fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Fungerer spesialklasse og lærarassistent som hjelpetiltak for sårbar ungdom? Problemstillinga i denne artikkelen er korleis hjelpetiltaka lærarassistent og spesialklasse fungerer når det gjeld å oppnå utdanningskompetanse – både frå vidaregåande og høgre utdanning. Publisert: 10.02.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2021
Fagfellevurdert Hvorfor ser færre unge lyst på livet? Utviklingen for opplevd livskvalitet blant ungdom og yngre voksne i Norge Tidligere lå yngre høyest i opplevd livskvalitet. Nå ligger de lavest. Nedgangen blant ungdom og yngre voksne i Norge i tiåret 2009–2019 må kunne kalles dramatisk, og det å forstå hva som har skapt den blir viktig om en skal klare å snu utviklingstendensen. Publisert: 02.02.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Podcast Lærerrommet: Hvordan se guttene som sliter psykisk? Jenter topper statistikken for psykiske plager, men i klasserommene kan det være unge gutter og menn som sliter i det stille. Hvilket apparat og hvilke relasjoner må på plass? Publisert: 27.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Ingen effekt av økt helsesykepleierressurs på elevutfall Like fullt spiller helsesykepleier en viktig rolle i skolen, særlig for elever i sårbare situasjoner, viser ny rapport. Publisert: 25.01.2022 Hentet fra NIFU
Artikkel Dette fant forskerne ut da de evaluerte Statens barnehus Det er mye bra med Statens barnehus, likevel er det spesielt én ting som bekymrer forskerne. Det kommer frem i en fersk evalueringsrapport om barnehusmodellen fra OsloMet. Publisert: 25.01.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hva er det som svikter når elever vurderer å slutte på skolen? Ny studie fra Læringsmiljøsenteret ser nærmere på prosessen hos videregående-elever som tenker på å slutte. Publisert: 25.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Støtte til barn med lærevansker bør inkludere mental helse, sier forskere ved UiO Mange barn har vedvarende utfordringer med språk, skriving, lesing og regning. Det kan ha negative konsekvenser for skoleresultater. Men kan denne typen vansker også påvirke barnas mentale helse? Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Tidlig intervensjon ved skolevegring De fleste tiltak mot skolevegring settes i gang først når fraværet er blitt et alvorlig problem. Gjennom å bruke en tredelt modell som tydeliggjør behovet for tidlig intervensjon, vil man kunne hjelpe den unge før problemet har utviklet seg for langt. Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel Elever med skolevegring og deres opplevelse av iverksatte tiltak Denne artikkelen handler om tiltak mot skolevegring og bygger på en intervjustudie av fire elever som alle strever med dette. Elevene har alle erfart at det har vært igangsatt mange tiltak, men de har ulike opplevelser av hvor vellykkede disse har vært. Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Video Fagfornyelsen, muligheter og utfordringer for skolens forebyggende arbeid Se Claudia Lenz forelese om arbeid med forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme. Publisert: 20.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet