Artikkel Dette fant forskerne ut da de evaluerte Statens barnehus Det er mye bra med Statens barnehus, likevel er det spesielt én ting som bekymrer forskerne. Det kommer frem i en fersk evalueringsrapport om barnehusmodellen fra OsloMet. Publisert: 25.01.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hva er det som svikter når elever vurderer å slutte på skolen? Ny studie fra Læringsmiljøsenteret ser nærmere på prosessen hos videregående-elever som tenker på å slutte. Publisert: 25.01.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Støtte til barn med lærevansker bør inkludere mental helse, sier forskere ved UiO Mange barn har vedvarende utfordringer med språk, skriving, lesing og regning. Det kan ha negative konsekvenser for skoleresultater. Men kan denne typen vansker også påvirke barnas mentale helse? Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Tidlig intervensjon ved skolevegring De fleste tiltak mot skolevegring settes i gang først når fraværet er blitt et alvorlig problem. Gjennom å bruke en tredelt modell som tydeliggjør behovet for tidlig intervensjon, vil man kunne hjelpe den unge før problemet har utviklet seg for langt. Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel Elever med skolevegring og deres opplevelse av iverksatte tiltak Denne artikkelen handler om tiltak mot skolevegring og bygger på en intervjustudie av fire elever som alle strever med dette. Elevene har alle erfart at det har vært igangsatt mange tiltak, men de har ulike opplevelser av hvor vellykkede disse har vært. Publisert: 21.01.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2021
Video Fagfornyelsen, muligheter og utfordringer for skolens forebyggende arbeid Se Claudia Lenz forelese om arbeid med forebygging av radikalisering og voldelig ekstremisme. Publisert: 20.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Tema: Radikalisering og voldelig ekstremisme Skolen er en viktig arena i arbeidet mot radikalisering og voldelig ekstremisme. I denne temaartikkelen har vi samlet ulike ressurser som kan være nyttige å ha for hånden i dette arbeidet. Publisert: 18.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Lærere trenger støtte for å hjelpe de innadvendte barna Lærere skal ikke stå alene. De innadvendte elevene som står i fare for å utvikle vansker senere, trenger hjelp tidlig og fra flere hold, mener forsker. Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Lærerrommet: Hvordan møte krenkelser og hatprat i skolen? Hvilke grenser flytter krenkende ord på i et læringsmiljø? Publisert: 12.01.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel En mindre medisinsk og mer klientvennlig psykiatri – kontekst og kultur har betydning i behandling av psykiske problemer Når individet strever med psykiske problemer er det slettes ikke sikkert at det er noe i veien med han eller henne, tvert imot, det kan ligge mange forstyrrelser i de kulturer og kontekster klienten er en del av. Publisert: 11.01.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2021
Artikkel Innsatsen til adoptivfamilier bør styrkes i den første tiden etter at barnet er adoptert Mange adoptivforeldre overlates til seg selv, når de egentlig trenger veiledning fra fagfolk i hvordan de skal samspille med sitt nye barn. Publisert: 17.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Bruk av smertestillende kan være et signal om at ungdom sliter psykisk Ungdom med angst og depresjon bruker reseptfrie smertestillende medisiner langt oftere enn andre unge, viser en ny studie. Publisert: 16.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet