Fagartikkel Spesialpedagogens sårbarhet i møte med elevers krenkende atferd Artikkelforfatteren har skrevet en doktorgradsavhandling basert på dybdeintervjuer av fjorten lærere som alle hadde vært utsatt for krenkelser fra elever i form av vold eller trussel om vold. I denne artikkelen er fokuset spesielt rettet mot spesialpedagoger som en ekstra sårbar yrkesgruppe når det gjelder fenomenet ‘elever som krenker lærere’. Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2018
Fagartikkel Stress i skolen – en systematisk kunnskapsoversikt Det kan ikke dokumenteres at elevers opplevelse av skolepress har økt vesentlig de siste 20 årene. Skolen bør likevel bidra aktivt ved å hjelpe elever til å mestre stress og balansere krav og forventninger. Dette gjelder særlig den elevgruppen som rapporterer både stress og psykiske helseproblemer. Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Artikkel Kroppspress, skole og bekymringer gjør flere jenter psykisk syke Stadig flere unge jenter søker hjelp for psykiske problemer. – Jenter tar generelt ting mer alvorlig enn gutter. Det gjelder både skole, venner og familie, sier forsker Anders Bakken. Publisert: 15.02.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk Når helseformidling går på troverdigheten løs – hvem skal vi tro på da? Forskere og helsepersonell ser ut til å ha en tendens til å trekke egne slutninger om hva resultater fra studier egentlig betyr. Problemet oppstår når de går ut med dette i mediene. Publisert: 29.12.2017 Hentet fra forskning.no
Omtale Forsker på stress blant ungdom Forskergruppen Idrett og helsepsykologi har gjennomført stressforsøk på 18–19-åringer. De vil finne ut om positiv eller negativ tilbakemelding påvirker forventningen ungdommene har til resultatet på neste test. Publisert: 05.12.2017 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Fagfellevurdert Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv. Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Artikkel Stress i skolen Den systematiske kunnskapsoversikten Stress i skolen er utarbeidet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet og svarer på forskningsspørsmålet: Hva kan forårsake stress i skolen? Publisert: 23.10.2017 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Psykiske helseplager fortsetter å øke blant ungdom Årets Ungdata-tall viser en tydelig økning i andelen jenter og gutter som rapporterer om psykiske helseplager. På videregående har nærmere halvparten av elevene stressymptomer og synes alt er et slit. Publisert: 14.08.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten og praksis
Artikkel Sterk sammenheng mellom skolepress og psykiske helseplager Psykiske helseplager blant ungdom kan i stor grad knyttes til skolen, viser en ny NOVA-rapport. Jo mer skolepress de unge opplever, jo mer depressive symptomer har de. Publisert: 10.07.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Treng vi eigentleg ein bås for høgsensitive barn? For ca eit år sidan skreiv eg kronikken «Ti råd for å gi høgsensitive barn ein betre kvardag». Denne vart mykje delt på sosiale medier og vart den tredje mest leste saka i Utdanningsnytt i 2016. Eg har fått mange tilbakemeldingar og det har gleda meg å høyre at folk har opplevd teksta nyttig! Nokre har referert til kronikken i eigne tekster og vore skeptiske. Det er heilt greit. Vi treng ulike syn og drøftingar for å få fram best mogleg kunnskap og praksis i kvardagen. Publisert: 29.06.2017 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Omtale Forsker på barn og unge i krise Da Pål Roland jobbet i barne- og ungdomspsykiatrien, ville han forstå mer av det de unge slet med. Derfor begynte han å forske på barn og unge som går gjennom livskriser. Publisert: 25.04.2017 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk Bekymret over presset i skolen - Barn og unges psykiske helseplager øker. Viljen til å se problemet i lys av prestasjonspresset i skolen synes fraværende. Publisert: 04.04.2017 Hentet fra NTNU