Artikkel Vi har lykken med oss i genene Hvor fornøyde vi er med livet kan arves og kommer delvis an på personligheten vår, viser ny studie. Men hvor stor betydning har genene kontra miljøet? Publisert: 17.02.2019 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Behovet for å lære om egne følelser Denne studien viser at elever i videregående skole er positive til å lære om følelser i skolen, og at de etterspør konkrete strategier og «verktøy» som kan hjelpe dem å håndtere stress og vanskelige følelser. Publisert: 11.02.2019 Hentet fra Bedre skole 1/2019
Artikkel – Må gjøre mer for ungdom i fattige familier Ungdom som vokser opp i lavinntektsfamilier, er en oversett gruppe som bør følges opp bedre, ifølge ny rapport. Publisert: 13.12.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Skolerelaterte faktorer knyttet til psykisk stress og uro hos elever i ungdomstrinnet Mange unge sliter med psykiske vansker. Omfanget av slike lidelser øker, spesielt blant jenter. Er det mulig å finne noen skolerelaterte faktorer som kan knyttes opp til økende stress og uro blant unge i skolen? Publisert: 30.11.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2018
Fagfellevurdert Generasjon prestasjon? Ungdoms opplevelse av press og stress Hvordan opplever norske ungdommer prestasjonspress? Funnene i denne artikkelen bidrar til å nyansere forestillingen om en ungdomsgenerasjon der flertallet er utsatt for et massivt press og som ikke har den nødvendige kapasiteten til å håndtere presset de er utsatt for. Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 18) 2/2018
Fagfellevurdert Læreres behov for å bli ivaretatt når elever truer med og bruker vold Denne artikkelen ønsker å identifisere og synliggjøre aktører rundt voldsutsatte lærere og få belyst læreres sårbare stilling i skolen. Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2018
Podcast Vanlige barn, hvordan er de? Hør på Lærerrommet Finnes et vanlig barn og hva er en vanlig barndom? Vi tar diskusjonen i podkasten Lærerrommet. Publisert: 23.10.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk Barn treng stress – i passe mengder Vi må slutte å snakke om psykiske helsevanskar, og heller snakke om korleis vi skal legge til rette for god psykisk helse. Kjensler som stress og uro er av det gode, for dei hjelper oss til eit rikare kjensleliv. Publisert: 20.09.2018 Hentet fra forskning.no
Podcast Lærerrommet episode 4 Skolepress Skolepress og stress kan gjøre elevene syke. Hva gjør vi med det? Publisert: 22.08.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Kvinner som jobber i barnehage får større problemer med hørselen enn andre Ny svensk studie viser at mange barnehageansatte opplever hørselsproblemer på grunn av jobben. Ifølge norsk forsker er det stor forskjell på hva folk opplever som plager og hvilke skader de faktisk har. Publisert: 09.07.2018 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Dødsfall i nær familie– hvordan skolen kan ivareta eleven Når barn mister personer i nær familie, kan det være avgjørende for deres videre utvikling at skolen har gode oppfølgingsrutiner – og at de har lærere som «ser» og støtter dem. Publisert: 26.05.2018 Hentet fra Bedre skole 2/2018
Artikkel Forsker bekymret for pillekultur hos ungdom Stadig flere ungdommer er storforbrukere av smertestillende piller. De trenger å lære seg mer om hvordan lytte til kroppen sin, mener OsloMet-forsker Siv Skarstein. Publisert: 24.04.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet