Kronikk ADHD-diagnosens definisjonsmakt Når diagnosekriteriene fremstiller vanskene som ofte eller alltid til stede, så viser de samtidig til viktigheten av å formidle håp om bedring. At en vanskelig tilstand også kan være normalvariasjon som barnet kan håndtere og endre til det bedre. Publisert: 19.01.2017 Hentet fra forskning.no
Artikkel Tilpasset opplæring i kroppsøving I denne ressursen er temaet hvordan en kan inkludere elever med læringsutfordringer i kroppsøving – eksemplifisert ved diagnosen ADHD . Publisert: 20.09.2016 Hentet fra Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet
Artikkel Støy meir effektivt enn ADHD-medisin Barn med ADHD har større effekt av støy enn av medisin når dei løyser oppgåver som krev konsentrasjon og hukommelse, viser ein ny studie. Publisert: 15.09.2016 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Artikkel Når også foreldrene har ADHD – Som å se på 20 tv-kanaler samtidig, sier en mor med ADHD. Når både foreldre og barn i samme familie har ADHD, blir hverdagen ekstra krevende. Publisert: 31.05.2016 Hentet fra NTNU
Artikkel Vennskapsrelasjoner for ungdommer med lett utviklingshemming Ungdommer med lett grad av utviklingshemming har nære og gjensidige vennskap, viser ny forskning fra Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. En forklaring kan være at ungdommene ser ut til å ha lavere eller andre forventninger til vennskap, sammenlignet med jevnaldrende. Publisert: 14.04.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Rett til likeverdig skoletilbud for alle? PPTs sakkyndighetsarbeid når det gjelder elever med multifunksjonshemming Denne artikkelen drøfter hvordan man kan gi elever med omfattende multifunksjonshemming et likeverdig skoletilbud slik de har rett på. Siden det dreier seg om en lavfrekvent gruppe, kan man ikke forvente at PPtjenesten har den nødvendige kompetansen når det gjelder utredning og tilrettelegging. En mangel på slik kunnskap svekker elevgruppas rett til likeverdig og tilpasset opplæring i barnehage og skole. Publisert: 02.03.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2016
Fagartikkel Tourettes syndrom – enkelt og komplisert på samme gang Det beste man kan gjøre for folk med tics, er å unngå fokus på og omtale av tics, unngå følelsesmessige reaksjoner (sinne, oppgitthet, synes synd på og så videre) og generelt konsentrere seg om å gi eleven oppgaver som han/hun mestrer. Publisert: 09.11.2014 Hentet fra Statped
Fagartikkel Fokus på selvbestemmelse Denne artikkelen utforsker innholdet i begrepet «selvbestemmelse» overfor elever med lett utviklingshemning. Hva er selvbestemmelse egentlig, og hvorfor er dette viktig for mennesker med utviklingshemning? De kognitive forutsetningene ved en utviklingshemning kan skape store utfordringer, men opplæring i selvbestemmelsesferdigheter fra tidlig alder kan føre til høyere livskvalitet og i tillegg forebygge utfordrende atferd og psykiske lidelser for en utsatt gruppe. Publisert: 07.08.2013 Hentet fra Spesialpedagogikk 8/2013
Fagartikkel Kan barn med utviklingshemming forbedre sine kognitive funksjoner med systematisk trening? Det har i de siste årene stadig vært fokusert i media og i faglitteraturen på at hjernen er mer plastisk enn man tidligere har trodd. Dette skaper en blanding av nysgjerrighet og forventning. Hvilke muligheter ligger det i den videre utviklingen på dette området? Denne artikkelen tar for seg spørsmålet om det er mulig å forbedre kognitive funksjoner hos barn med utviklingshemming ved hjelp av systematisk trening. Publisert: 23.10.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 8/2012
Fagartikkel Tvang og rettssikkerhet i opplæringssektoren Denne artikkelen tar for seg hvordan skolen håndterer elever med utviklingshemning og utfordrende atferd. Artikkelforfatterne har intervjuet spesialpedagoger og assistenter om hvordan de håndterer denne elevgruppen, samt hvilke retningslinjer og rammebetingelser de arbeider under. Publisert: 28.06.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 04/2012
Fagartikkel Jenter med autisme i pubertet Jenter med høytfungerende autisme og Aspergers syndrom møter på utfordringer når de kommer i puberteten. Forfatteren av denne artikkelen kommer med tips til hvordan omgivelsene kan støtte barna og ungdommene i denne prosessen. Publisert: 17.05.2012 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2012
Fagartikkel Fra mating til «samspising» - Det gode måltidet for barn med omfattende funksjonsnedsettelser Denne artikkelen handler om hvordan vi fremmer det gode måltidet for barna med de største og mest sammensatte vanskene. Den fokuserer både på barnet og nærpersonenes bidrag og er utformet i et samspill mellom erfaringer fra habiliteringstjenesten og et spesialpedagogisk kompetansesenter; de to instansene artikkelforfatterne representerer. Publisert: 06.12.2011 Hentet fra Spesialpedagogikk 8/2011