Artikkel Barn med språkvansker strever unødvendig med mye Rundt to elever i hvert klasserom har store språkvansker, men undersøkelser viser språkvansker hos barn ofte forblir uoppdaget. Dette er svært uheldig, siden ny forskning viser at det er tiltak som kan hjelpe barn til å fungere bedre sosialt og skolefaglig. Publisert: 13.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Kan stamming kureres? Hør Guttormsen på BBC CrowdScience Linn Stokke Guttormsen, postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk forklarer hvordan man kan hjelpe barn som stammer. Publisert: 08.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Ny artikkel sammenstiller studier om metaforforståelse hos personer med autisme Tamara Kalandadze har publisert en artikkel i anerkjente Cambridge University Press ved tittelen «A systematic review and meta-analysis of studies on metaphor comprehension in individuals with autism spectrum disorder: Do task properties matter?» Publisert: 04.11.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk Slik kan undervisere tilrettelegge for funksjonshemmede med enkle grep KRONIKK: Studenter som trenger noe ekstra møter en hverdag der støtten, hjelpemidlene og tilpasningene de må ha for å gjennomføre studiene mangler. Det kan vi gjøre noe med. Publisert: 18.10.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel - Viktig at fagpersoner setter seg inn i diagnosen Hvordan arbeider skolen med barn som har Smith-Magenis’ syndrom? Og hva kan gjøres for at de skal ha en best mulig skolehverdag? Publisert: 10.10.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk 70 000 norske skolebarn kan ha uoppdagede synsproblemer KRONIKK: Svært mange får en vanskeligere skolehverdag fordi de ser dårlig, uten å vite det selv. Løsningen er enkel: alle skolebarn må få undersøkt syn og øyehelse. Publisert: 01.09.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel Lavere risiko for CP hos barn av høyt utdannede foreldre Høyt utdannende foreldre har lavere risiko for å få et barn med cerebral parese enn foreldre som bare har fullført grunnskolen, viser studier gjennomført av Ingeborg Forthun. Publisert: 11.07.2019 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Artikkel Hverdagslivet må få større plass når fagfolk skal hjelpe barn og unge Det er livet hjemme, på skolen og blant venner som er viktigst for barn og unge. Barn lever sine liv på tvers av slik de offentlige tjenestene er organisert, påpeker forskere. Publisert: 19.06.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Slik kan barnehagen hjelpe barn med autisme inn i leken Fersk doktorgradsavhandling avdekker forhold i barnehagen som påvirker hvordan barn med autisme kan delta sosialt. Publisert: 27.05.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Nye metoder for å bedre forstå, diagnostisere og predikere dysleksi Det er flere grunner til at dysleksi er vanskelig å diagnostisere. En ny artikkel av Richard Wagner og kolleger (1) University gir imidlertid interessant perspektiver på hvordan vi med nye metoder kanskje kan gjøre det både enklere og sikrere. Publisert: 24.05.2019 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Når skolen blir en fiende Å tilrettelegge for elever med nevroutviklingsforstyrrelser er en kompleks oppgave. Det finnes ingen universelle programmer for slik tilrettelegging, så den må som oftest tilpasses individuelt. For å hindre alvorlig frafall i skolen – og at skolen blir en fiende – trengs innsikt og kunnskap. Publisert: 06.05.2019 Hentet fra Statped
Fagfellevurdert Jenter og kvinner med høytfungerende autisme i ungdoms- og voksenalderen: Kognitive og sosiale problemer og kamuflering av autismen Fordi autismen kommer noe annerledes til uttrykk hos jenter/kvinner enn hos gutter/menn, kan fagfolk ha vansker med å identifisere den. I denne artikkelen rettes søkelyset mot jenter og kvinner med en høytfungerende autismespekterdiagnose (ASD). Den siste tids undersøkelser av kvinner med ASD kan gi fagfeltet ny og verdifull kunnskap. Publisert: 10.04.2019 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2018