Artikkel – Endelig anerkjennes norsk tegnspråk – Det er mange tegnspråkbrukere i Norge som nå jubler over at språket deres endelig skal få en full offisiell anerkjennelse, sier professor ved OsloMet Arnfinn Muruvik Vonen. Publisert: 21.05.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Barn som er svært for tidlig fødte står i fare for å ha store språkvansker over lang tid – Ekstremt premature barn er i risiko for vedvarende språkvansker og kan dermed ha så pass store språkvansker når de er 5 år at de ikke klarer å henge med i samtaler eller snakke i fullstendige setninger. Dette sier Imac Zambrana, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk som sammen med forskere fra Folkehelseinstituttet og Universitetet i Göteborg har forsket på 27 000 søskenpar. Publisert: 06.04.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Internett utjevner forskjeller mellom ungdommer Ungdom med funksjonsnedsettelse mestrer sin digitale hverdag på lik linje med andre ungdommer. Publisert: 13.01.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Synet kan være den egentlige årsaken til barns problemer Har du dårlig motorikk eller strever med å lese, skrive eller løse matematikkoppgaver? Kanskje skyldes det egentlig måten hjernen din tolker synet. Publisert: 08.01.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Barn med språkvansker strever unødvendig med mye Rundt to elever i hvert klasserom har store språkvansker, men undersøkelser viser språkvansker hos barn ofte forblir uoppdaget. Dette er svært uheldig, siden ny forskning viser at det er tiltak som kan hjelpe barn til å fungere bedre sosialt og skolefaglig. Publisert: 12.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Kan stamming kureres? Hør Guttormsen på BBC CrowdScience Linn Stokke Guttormsen, postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk forklarer hvordan man kan hjelpe barn som stammer. Publisert: 07.11.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Ny artikkel sammenstiller studier om metaforforståelse hos personer med autisme Tamara Kalandadze har publisert en artikkel i anerkjente Cambridge University Press ved tittelen «A systematic review and meta-analysis of studies on metaphor comprehension in individuals with autism spectrum disorder: Do task properties matter?» Publisert: 03.11.2019 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk Slik kan undervisere tilrettelegge for funksjonshemmede med enkle grep KRONIKK: Studenter som trenger noe ekstra møter en hverdag der støtten, hjelpemidlene og tilpasningene de må ha for å gjennomføre studiene mangler. Det kan vi gjøre noe med. Publisert: 17.10.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel - Viktig at fagpersoner setter seg inn i diagnosen Hvordan arbeider skolen med barn som har Smith-Magenis’ syndrom? Og hva kan gjøres for at de skal ha en best mulig skolehverdag? Publisert: 09.10.2019 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Kronikk 70 000 norske skolebarn kan ha uoppdagede synsproblemer KRONIKK: Svært mange får en vanskeligere skolehverdag fordi de ser dårlig, uten å vite det selv. Løsningen er enkel: alle skolebarn må få undersøkt syn og øyehelse. Publisert: 31.08.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel Lavere risiko for CP hos barn av høyt utdannede foreldre Høyt utdannende foreldre har lavere risiko for å få et barn med cerebral parese enn foreldre som bare har fullført grunnskolen, viser studier gjennomført av Ingeborg Forthun. Publisert: 10.07.2019 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Artikkel Hverdagslivet må få større plass når fagfolk skal hjelpe barn og unge Det er livet hjemme, på skolen og blant venner som er viktigst for barn og unge. Barn lever sine liv på tvers av slik de offentlige tjenestene er organisert, påpeker forskere. Publisert: 18.06.2019 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet