Fagartikkel Det er alltid mulig å oppnå inkluderende opplæring Barn med døvblindhet eller nedsatt hørsel i kombinasjon med ulike funksjonsnedsettelser har varige behov for tilrettelagt opplæring for å oppnå best mulig læringsutbytte. Artikkelen viser til dilemmaet mellom barns behov for små grupper og skjermede omgivelser og barns rett til et lærende, mangfoldig og inkluderende opplæringstilbud. Budskapet til forfatterne er at deltagelse i barnefellesskapet ikke trenger å gå på bekostning av læring. Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Kronikk Under 3 prosent av voksne med lett utviklingshemming er i ordinært arbeid Unge voksne med utviklingshemming blir ekskludert fra det ordinære arbeidsliv. For å stanse diskrimineringen må flere hindre ryddes av veien, skriver kronikkforfatterne. Publisert: 29.01.2021 Hentet fra forskning.no
Artikkel Opplæringstilbudet til elever med utviklingshemming bør fornyes Opplæringsbehovene til elever med utviklingshemming er ikke godt nok ivaretatt i skolens styringsdokumenter, viser fersk forskning. – Lærere og spesialpedagoger må få bedre veiledning og retningslinjer slik at undervisningen styrkes, mener forsker. Publisert: 22.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Nyskapende bruk av lesespill skal identifisere lese- og skrivevansker hos førsteklassinger Algoritmer skal lete etter skjulte spor i data fra spillene som kan tyde på at eleven er i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Den historiske klassifiseringen av mennesker med psykisk utviklingshemming og Downs syndrom Gjennom historien har utviklingshemmede mennesker vært beskrevet og kategorisert på mangfoldige måter innen medisin og spesialpedagogikk. De ulike betegnelsene og diagnosene har vært både unøyaktige og omdiskuterte og har i mange tilfeller ført til stigmatisering og generalisering for dem det gjaldt. Blant annet ble personer med Downs syndrom antatt å ha en spesiell personlighetstype som er blitt gjentatt og forsterket nesten frem til våre dager. Publisert: 04.01.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Artikkel Krig påvirker skoleprestasjoner Barn og unge som har opplevd krig utvikler ofte alvorlige følelsesmessige og kognitive problemer og presterer derfor også dårligere på skolen enn andre. Det viser ny forskning fra UiT. Publisert: 12.11.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagfellevurdert «Det er gøy å løpe med venner» - Elever med utviklingshemminger og deres erfaringer i kroppsøving Hvilke erfaringer har elever med utviklingshemminger med kroppsøvingsfaget? Denne artikkelen utforsker elevenes erfaringer. Publisert: 04.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2019
Artikkel Langtidsoppfølging etter ondartet hjernesvulst i barndommen kan avdekke senskader Langtidsoppfølging av barn etter behandling ved ondartet hjernesvulst er essensielt for å kunne oppdage senskader som svekkelse i intelligens, hukommelse og arbeidsminne. Publisert: 03.11.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Pedagogiske tiltak kan gi barn bedre språkferdigheter, men hvordan tiltaket gjennomføres er avgjørende De fleste vil intuitivt tenke at stimulering av barns språk gjennom høytlesing, språkgrupper og lignende nærmest automatisk gir en effekt, og kan hjelpe barn med språkvansker. Dessverre er det ikke så enkelt. Publisert: 28.10.2020 Hentet fra Læringsbloggen
Artikkel Dysleksi og andrespråkslæring Dysleksi eller bare normal andrespråksutvikling? Publisert: 09.10.2020 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring
Fagartikkel Elever som stammer Denne artikkelen er todelt og vil først beskrive en lærer i møte med en elev som stammer. I den andre delen blir det beskrevet hvilken kunnskap forfatterne mener skoleverket og førstelinjetjenesten bør ha. Publisert: 22.09.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Podcast Elever med dysleksi, og deres møte med skolen Mange barn i det norske skolesystemet har dysleksi, mellom 7 og 10 prosent. Men hvordan fanges denne elevgruppen opp, og hva krever det av skolen? Publisert: 18.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo