Artikkel Slik kan vi være sammen digitalt – uten å snakke Det finnes andre måter å være sosial på enn å snakke. Her kan mennesker med alvorlig utviklingshemming vise vei. Publisert: 29.10.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Lærerrommet: Flere elever er i spesialskoler og -klasser, hvorfor? Svikter skolen på inkludering når det faglige trykket øker? Eller er alternative opplæringsarenaer en hjelp for elever som det ikke funker for i en vanlig klasse, av ulike årsaker? Publisert: 23.09.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel Tourettes syndrom, vegringsatferd og bekymringsfullt skolefravær Mange elever med Tourettes syndrom viser uvilje mot å gå på skolen allerede fra småskolen av. På ungdomstrinnet melder de seg gjerne helt ut, selv om lærerne oppfatter dem som elever med gode evner og gode sosiale relasjoner. Publisert: 16.09.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Artikkel Korona-nedstengingen har rammet familier med funksjonshemmede barn hardt Myndighetene har snakket høyt om å ivareta de sårbare barna under pandemien, men kan se ut til å ha gjort det stikk motsatte, ifølge ny forskning. Publisert: 31.08.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Lærerrommet: Hva er dyskalkuli og hva hjelper? Hvordan tilrettelegge for elever som virkelig strever med matematikk? Og hva er de viktigste tegnene på dyskalkuli? Publisert: 17.06.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert PPTs bidrag i ansvarsgrupper omkring barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen Formålet med denne studien var å utforske PPTs bidrag i ansvarsgrupper omkring barn med nedsatt funksjonsevne i barnehagen. Vi fant at foreldre, barnehageansatte og representanter fra hjelpeapparat opplevde PPT som lite tilgjengelig og at samarbeidspartene ofte var frustrert på grunn av tjenestens fravær. Publisert: 08.06.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 3/2020
Fagartikkel Det er alltid mulig å oppnå inkluderende opplæring Barn med døvblindhet eller nedsatt hørsel i kombinasjon med ulike funksjonsnedsettelser har varige behov for tilrettelagt opplæring for å oppnå best mulig læringsutbytte. Artikkelen viser til dilemmaet mellom barns behov for små grupper og skjermede omgivelser og barns rett til et lærende, mangfoldig og inkluderende opplæringstilbud. Budskapet til forfatterne er at deltagelse i barnefellesskapet ikke trenger å gå på bekostning av læring. Publisert: 19.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 6/2019
Kronikk Under 3 prosent av voksne med lett utviklingshemming er i ordinært arbeid Unge voksne med utviklingshemming blir ekskludert fra det ordinære arbeidsliv. For å stanse diskrimineringen må flere hindre ryddes av veien, skriver kronikkforfatterne. Publisert: 29.01.2021 Hentet fra forskning.no
Artikkel Opplæringstilbudet til elever med utviklingshemming bør fornyes Opplæringsbehovene til elever med utviklingshemming er ikke godt nok ivaretatt i skolens styringsdokumenter, viser fersk forskning. – Lærere og spesialpedagoger må få bedre veiledning og retningslinjer slik at undervisningen styrkes, mener forsker. Publisert: 22.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Nyskapende bruk av lesespill skal identifisere lese- og skrivevansker hos førsteklassinger Algoritmer skal lete etter skjulte spor i data fra spillene som kan tyde på at eleven er i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel Den historiske klassifiseringen av mennesker med psykisk utviklingshemming og Downs syndrom Gjennom historien har utviklingshemmede mennesker vært beskrevet og kategorisert på mangfoldige måter innen medisin og spesialpedagogikk. De ulike betegnelsene og diagnosene har vært både unøyaktige og omdiskuterte og har i mange tilfeller ført til stigmatisering og generalisering for dem det gjaldt. Blant annet ble personer med Downs syndrom antatt å ha en spesiell personlighetstype som er blitt gjentatt og forsterket nesten frem til våre dager. Publisert: 04.01.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2019
Artikkel Krig påvirker skoleprestasjoner Barn og unge som har opplevd krig utvikler ofte alvorlige følelsesmessige og kognitive problemer og presterer derfor også dårligere på skolen enn andre. Det viser ny forskning fra UiT. Publisert: 12.11.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet