Lærerrommets episode 17: Uro i klasserommet
60 prosent av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet, viser ny forskning. Hva er egentlig uro? Og hva kan gjøres med den?
Skrevet av: Vigdis Alver og Marianne Olsen Brøntveit
I podkasten Lærerrommets episode 17 er uro i undervisningen og klasserommet tema. Gjestene er forsker Magnar Ødegård og lærer Karin Toften.
Lærerrommet #17: Uro i klasserommet
Økende uro
– En overraskende høy grad av uro. Majoriteten av elevene blir forstyrret hver dag, sier forsker Magnar Ødegård om sin egen forskning som viser at 60 prosent av elevene blir forstyrret. Han disputerte nylig med sin doktorgradsavhandling, og jobber til daglig ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.
Ødegård har undersøkt både norske og amerikanske skoler i sin ferske studie. Han mener uro nærmest kan utvikle seg som «en bevegelse» i klasserommet, og at uro er en av de største utfordringene i norsk skole.
Den erfarne læreren Karin Toften er er episodens andre gjest. Hun jobber ved Halset skole i Trondheim. Som lærer opplever hun at uroen i klasserommene har økt de siste årene.
Den verste uroen hun opplever beskriver hun slik:
– Hvis barn er veldig frustrert, ikke får uttrykt seg og har problemer med noe. Da kan det gå utover inventar, og man hører roping og fortvilte stemmer, sier Toften.
Podkasten for alle
Lærerrommet går i dybden på ulike temaer innen utdanningsfeltet, og gir ny innsikt. Podkasten er for alle som er engasjerte i eller jobber i barnehage, skole eller innen høyere utdanning. Gjestene er forskere, lærere, barnehagelærere, elever, ledere, politikere – eller andre.