Kommunikasjonstrening i lærerutdanningen har effekt
Forskningsprosjektet CAiTE prøvde ut den videobaserte undervisningsmetoden CARM. Den viste seg å ha effekt på lærerstudenters bevissthet om hvordan språkbruk påvirker både lærings- og eksamenssituasjoner.
Forskningsprosjektet Trening av samtaleferdigheter i lærerutdanningen (CAiTE), har i perioden 2018-2022 utviklet og prøvd ut en videobasert undervisningsmetode som en intervensjon for lærerstudenter.
– Vi fant at metoden som ble prøvd ut har en effekt på lærerstudenters bevissthet om hvordan språklige formuleringer påvirker lærings- og eksamenssituasjonen, sier professor Karianne Skovholt, som er prosjektleder for CAiTE.
Eksempelvis kan dette spille seg ut på en muntlig eksamen, når læreren drar ut svar fra eleven.
Du finner flere formidlings-filmsnutter fra CAiTE i denne spillelista på Vimeo
CARM-metoden
Intervensjonen var basert på CARM-metoden («the Conversation Analytic Role-play Method»).
Kjernen i CARM-metoden er at profesjonsutøveren, for eksempel læreren, skal kunne omsette forskningsfunn til egen praksis.
Ved å ta del i lyd og video fra ekte samtaler, kommer profesjonsutøveren veldig nær situasjoner som de får oppleve i egen hverdag.
Det er førsteamanuensis Rein Ove Sikveland som har ledet arbeidet med CARM-verkstedene og intervensjonen.
Ekte situasjoner
I forskningsprosjektet Trening av samtaleferdigheter i lærerutdanningen (CAiTE) ble lærerstudentene trukket inn i ekte situasjoner i klasserommene og muntlig eksamen gjennom videoopptak.
Replikk-for-replikk følger deltakerne i kurset samspillet mellom lærer og elev uten å vite hvordan samtalen ender. Videoklipp stanses ved et kritisk punkt – et sted i samtalen der lærer er nødt til å foreta et valg for å føre samtalen i den ene eller den andre retningen.
– Etterpå diskuterer studentene hva de selv ville ha gjort eller sagt videre for å håndtere situasjonen. Slik blir undervisningsmetoden (intervensjonen) både praksisnær og relevant for studentene, forklarer Skovholt.
Muntlige ferdigheter i skolen
CAiTE-prosjektet gjennomførte sitt sluttseminar 10. og 11. mars 2022. Professor emeritus Neil Mercer og professor Elizabeth Stokoe deltok på seminaret med samtaler om betydningen av arbeidet med muntlige ferdigheter i skolen.
CAiTE-prosjektet avsluttes formelt 30. juni 2022.