Podkast: Hva betyr det egentlig at noe er forskningsbasert?
Hvordan forsker man på spesialpedagogikk, og hvorfor er det så viktig at vi gjør det? Hva betyr det at egentlig at noe er forskningsbasert? I denne episoden tar vi deg gjennom spesialpedagogisk forskning fra A til Å.
Hør episoden nå:
Tidligere i år la vi ut et innlegg på Facebook. I kommentarfeltet dukket det opp noen spørsmål fra en rektor i Rogaland. Spørsmålene hun stilte var så store og gode at vi valgte å lage en egen episode for prøve å svare på dem.
Store spørsmål
Ingunn Folgerø er rektor på Bryne videregående skole i Rogaland. De jobber for tiden med å gjøre om på organiseringen og innholdet i det spesialpedagogiske arbeidet på skolen. Da hun så innlegget vårt med en video om SpedAims, satt hun igjen med noen spørsmål:
- Hvordan skal vi identifisere forskningsbaserte spesialpedagogiske tiltak på skolen?
- Hvordan vet vi hva som er forskningsbasert, og hva som ikke er det?
- Er vi garantert at PP-tjenesten har forskningsbaserte vurderinger, og at det er vi på skolen som forkludrer dette arbeidet?
Forskning fra A til Å
Bak et forskingsbasert spesialpedagogisk tiltak, ligger det gjerne flere år med forskningsarbeid. Hvordan foregår denne forskningen? Og hvordan blir et forskningsprosjekt egentlig til? For å gi Ingunn så gode svar som mulig har vi invitert to erfarne forskere for å ta oss gjennom spesialpedagogisk forskning fra A til Å.
Gjester i studio
- Øistein Anmarkrud, professor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo og nestleder i SpedAims.
- Bjarte Furnes, førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Universitetet i Bergen og styremedlem i SpedAims.
Programleder og produsent:
Fredrik Solli Wandem, Kommunikasjonsrådgiver i SpedAims.