Skal utvikle kunnskapsgrunnlag til oppvekst- og utdanningssektoren
Kunnskapsdepartementet har besluttet at Norge skal delta i den fjerde gjennomføringen av TALIS og TALIS 3S.
Rekruttering av ansatte i skole og barnehage og videre utvikling av disse profesjonsgruppene er en sentral del av nasjonal politikkutforming.
OECD har over flere tiår arbeidet med å forbedre og styrke kunnskapsgrunnlaget knyttet til oppvekst- og utdanningssektoren. Teaching and Learning International Survey (TALIS), en undersøkelse til lærere og skoleledere, og TALIS Starting Strong Survey (TALIS 3S), en undersøkelse til barnehageansatte og styrere, er en viktig del av dette arbeidet.
I undersøkelsene gis ansatte i skole og barnehage en stemme i spørsmål som angår deres profesjonelle utvikling, undervisningspraksiser, vurdering av eget arbeid, tilbakemeldinger og anerkjennelse, samt arbeidsvilkår og skoleledelse.
TALIS har til nå vært gjennomført i tre omganger, og Norge har deltatt i alle tre rundene. Resultatene har bidratt til reformer, forbedringstiltak og ny politikkutforming i skolesektoren. TALIS 3S ble første gang gjennomført i 2018.
Norge skal delta også i den fjerde TALIS-gjennomføringen. Prosjektet er et samarbeid mellom NIFU, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger, og ble påbegynt vinteren 2021. Det vil vare frem til 2026.
Les også tidligere rapporter:
- Trivsel, læring og utvikling i barnehagen: Resultater fra TALIS Starting Strong Survey, Foreldreundersøkelsen i barnehage (FUBA) og BASIL (NIFU-rapport 2020:10)
- Faglig utvikling, samarbeid, mestring og ledelse i norske barnehager: Andre dybderapport med norske resultater fra den internasjonale barnehageundersøkelsen TALIS Starting Strong (NIFU-rapport 2021:7)