Forskerne i SpedAims fortsetter å besvare spørsmål fra lytterne våre. Denne gangen handler det blant annet om ADHD, utviklingsmessige språkforstyrrelser og evnerike barn.

Hør episoden nå:

En gang i året samles alle forskerne i SpedAims på konferanse. Denne gangen var det Universitetet i Bergen som inviterte, og vi så en gyllen mulighet til å bruke all den varierte og forskningsbaserte kunnskapen som finnes i senteret vårt. Vi ba derfor lytterne våre om å sende inn spørsmål, og resultatet ble to spesialpedagogiske spørretimer.

Dette lurte dere på

  • Hvem skal utrede elever som skole eller foreldre mistenker har utviklingsmessige språkforstyrrelser, og hvordan foregår denne utredningen?
  • Vi mistenker at sønnen vår har matematikkvansker. Han går i tredjeklasse, og det var læreren hans som først meldte sin bekymring. Hva bør vi gjøre? Hvordan kan vi gå frem for å hjelp og utredning?
  • Vi har en sønn som betegnes som evnerik. Han får minimalt med tilpasning, stort sett rett etter en runde masing fra oss. Hva kan vi som foreldre gjøre?
  • Familien vår har norsk som andrespråk. Jeg har hørt at hvis man fokuserer mye på morsmål, så kan det gå utover ferdighetene i norsk. Stemmer det? Er det bedre for sønnen vår om vi snakker norsk hjemme?
  • Jeg har god grunn til å tro at min datter på 11 år har ADHD. Jeg ser ikke på utfordringene hennes som noe som begrenser seg til skolesituasjonen, derfor tok vi kontakt med fastlege først. Henvisning fra fastlegen til utredning hos BUP ble avvist, med begrunnelsen at PPT må gjøre en vurdering først. Men siden hun ikke har dårlige skoleresultater, er ikke det aktuelt, sier PPT. Hva kan vi gjøre nå?

Tusen takk til alle som har bidratt med spørsmål og problemstillinger.